Δεν χρειάζεται να αλλάξεις τον εαυτό σου,
είσαι τέλειος όπως είσαι
Αυτή είναι μια από τις new age πνευματικές ιδέες που διαδίδονται σήμερα ανά τον κόσμο από μοντέρνους 'δάσκαλους' (Νεο-Αντβάϊτα κυριως) οι οποίοι αν και δεν έφτασαν στην φώτιση φαίνεται πως θεωρούν
τις απόψεις τους σημαντικότερες από αυτές των ιερών γράφων και των μεγάλων πνευματικών δάσκαλων της εποχής μας αλλά και όλων των εποχών. Το δένδρο
γνωρίζεται από τους καρπούς είπε ο Ιησούς. Δεν γίνεται άνθρωποι τέλειοι, ούτε
να δυστυχούν ούτε να ζουν ανισόρροπα, ούτε να προκαλούν πόνο και δυστυχία σε
άλλα όντα. Το να ισχυριζόμαστε (ή να ισχυρίζονται κάποιοι) ότι είμαστε τέλειοι
όπως είμαστε, ενώ οι πράξεις μας, η συμπεριφορά μας και η ψυχολογική μας
κατάσταση είναι προβληματική και δυσλειτουργική είναι μια άποψη που δεν έχει βάση
και βέβαια προέρχεται από την άγνοια και
την ασυνειδησία του ρατζασoταμασικού εγώ.
Το δεν χρειάζεται να αλλάξεις τον εαυτό σου
είναι σωστό μόνο σε ότι αφορά τον πνευματικό μας Εαυτό ή Είναι (Συνειδητότητα,
Πνεύμα, Άτμαν, Ψυχή) αλλά όχι τον κατώτερο μας εαυτό που σχετίζεται κύρια με
τον νου. Η πνευματική μας φύση είναι τέλεια, αμετάβλητη, αψεγάδιαστη, πλήρης
και ένας ωκεανός ειρήνης, αγάπης και ευδαιμονίας.
Στο επίπεδο όμως του νου έχουμε πολλές
ατέλειες, ελαττώματα, βλαβερές συνήθειες, δυσαρμονίες κ.λπ. και οι οποίες είναι
οι αιτίες να μην ζούμε σε συνειδητή επαφή με τον πνευματικό μας Είναι, με
εσωτερική αρμονία και σε αρμονία και ενότητα με τους συνανθρώπους μας τα άλλα
όντα και τον κόσμο γενικότερα.
Οπότε παρότι είμαστε τέλειοι στην Ψυχή, αν ο
νους μας δεν ελευθερωθεί από τα ελαττώματα και τις δυσλειτουργίες δεν μπορούμε
να ζούμε με εσωτερική αρμονία και δεν μπορούμε να ζούμε σε συνειδητή ένωση με
το πνευματικό μας Είναι. Είναι σαν να έχουμε εκατομμύρια στην τράπεζα τα οποία
όμως λόγω κάπιταλ κοντρόλ δεν μπορούμε να τα πάρουμε και να τα χρησιμοποιήσουμε.
Δηλαδή αν και είμαστε τέλειοι ως πνευματικό Είναι εδώ και τώρα δεν μπορούμε να
βιώσουμε την ειρήνη, την πληρότητα, την ελευθερία και την ευδαιμονία του
πνεύματος.
Ο Ιησού Χριστός το είπε ξεκάθαρα λέγοντας: "Γίνετε τέλειοι, όπως ο Πατέρας σας ο
εν τοις ουρανοίς είναι τέλειος"
Που
σημαίνει πολύ απλά ότι το πνευματικό μας Είναι είναι τέλειο και ότι πρέπει να
γίνουμε και εμείς τέλειοι όπως Αυτό. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ότι με την
άσκηση που σαν κύριο μέσο έχει το να είμαστε από στιγμή σε στιγμή σε εγρήγορση και σε επίγνωση της εσωτερικής σιωπηλής παρουσίας που είναι η αληθινή μας φύση, εξαγνίζουμε το νου μας και
τελικά μέσω του βαθύ διαλογισμού ή της νοερής προσευχής (στην ορθόδοξη παράδοση) πετυχαίνουμε να
συγχωνευτεί ο νους στο Είναι ώστε να γίνει τέλειος όπως το Είναι. Η μεταμόρφωση μας βέβαια γίνεται σιγά-σιγά και προχωρά σύμφωνα με το πόσο αφοσιωμένοι και αφιερωμένοι είμαστε σε αυτό. Όλη η ζωή είναι σχολείο που μας δίνει ότι χρειαζόμαστε για να αφυπνιστούμε στην Αλήθεια και να ολοκληρωθούμε σε φωτεινές πνευματικές υπάρξεις.
Επίσης κάποιοι από αυτούς αρνούνται και την
ιδέα ότι χρειάζεται άσκηση για να μπορέσει κάποιος να ελευθερωθεί από τις
ατέλειες και τα ελαττώματα που σκοτεινιάζουν τον νου και τον κάνουν να δυσλειτουργεί
και να μην μπορεί να αναπτύξει τις ανώτερες ικανότητες όπως είναι η βαθιά συγκέντρωση, η διάκριση
ανάμεσα στο αληθινό και στο ψευδαισθησιακό, η αποσπασμένη παρατήρηση και η
διαισθητική γνώση. Και βέβαια αυτές οι ικανότητες είναι αυτές που μας βοηθούν να
απελευθερωθούμε από το εγώ και να πετύχουμε μέσω του διαλογισμού και της
αυτοέρευνας την συνειδητοποίηση της πνευματικής μας φύσης. Βέβαια στα αυτιά του
εγώ αυτές οι ιδέες είναι ελκυστικές, διότι το εγώ από την φύση του θέλει να
αποκτήσει αυτό που θέλει, άκοπα, γρήγορα και εύκολα είτε πρόκειται για εγκόσμιο
στόχο είτε για πνευματικό. Αλλά αυτό δεν έχει καμία σχέση
με την πραγματικότητα και την πνευματική ζωή.
Ανεξάρτητα από την μέθοδο, την πνευματική
παράδοση ή την γιόγκα που ασκεί κάποιος, η πορεία προς την αυτοπραγμάτωση
(φώτιση, Απελευθέρωση, Θέωση), είναι μια συνεχής πορεία θανάτου, μεταμόρφωσης,
και ανύψωσης της εσωτερικής διάνοιας προς το Φως της Συνειδητότητας μέχρι να
επιτευχθεί η τέλεια ένωση του νου με την Συνειδητότητα καθώς επίσης και η
πλήρης διάλυση του εγώ σε όλες του τις απόψεις.