Ο ΔΙΑΚΑΗΣ ΠΟΘΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ (Φώτιση)
Δεν είναι αρκετή η περιέργεια ή απλά η επιθυμία να γνωρίσουμε την αλήθεια ή να πετύχουμε την φώτιση. Απαιτείται ειλικρινής διακαής πόθος για την αλήθεια και την απελευθέρωση. Μόνο όταν αυτός ο πόθος είναι δυνατότερος από οποιαδήποτε άλλη επιθυμία είναι δυνατή η φώτιση. Ο πόθος για την απελευθέρωση αυξάνεται και γίνεται έντονος σύμφωνα με το πόσο αναπτύσσονται η διάκριση και η απόσπαση και το πόσο εξαγνίζεται ο νους.
Μόνο όταν μοναδικός μας σκοπός είναι η απελευθέρωση θα είμαστε σταθεροί στην άσκηση μας και θα κάνουμε τα πάντα για να το πετύχουμε. Μόνο όταν υπάρχει έντονος διακαής πόθος για την αλήθεια όλες οι άλλες επιθυμίες χάνουν την γοητεία επάνω μας, χάνουν δύναμη και ξεθωριάζουν.
Ο μεγάλος δάσκαλος της Αντβάϊτα Βεδάντα Αντισάνκαρατσaρυα γράφει στο φημισμένο βιβλίο του την Vivekachudamani- Βιβεκατσουνταμανί (Το κόσμημα της διάκρισης):
Στίχος 318. «Όταν η επιθυμία να συνειδητοποιήσουμε την Υπέρτατη Αλήθεια (Μπράμαν) εκδηλωθεί σε ένα υψηλό επίπεδο, οι εγωϊστικές επιθυμίες εύκολα εξαφανίζονται, όπως το έντονο σκοτάδι εξαφανίζεται από την λάμψη του ανατέλλοντος ήλιου.»
Στίχος 275. « Η επιθυμία για την απελευθέρωση σκιάζεται από τις αναρίθμητες επιθυμίες για τα όλα τα άλλα πράγματα πλην του αληθινού Εαυτού (Άτμαν). Όταν καταστραφούν από την συνεχή προσκόλληση του νου στον Άτμαν, τότε ο Άτμαν εκδηλώνεται με καθαρότητα από μόνος του.»
Στίχος 276. «Καθώς ο νους εδραιώνεται στον εσώτατο Εαυτό (Άτμαν), στον βαθμό που εδραιώνεται εγκαταλείπει τις επιθυμίες για τα εξωτερικά αντικείμενα. Και όταν όλες οι επιθυμίες εξαλειφθούν, τότε συμβαίνει η αβίαστη συνειδητοποίηση του Άτμαν.»
Στίχος 277. «Ο νους του Γιόγκι πεθαίνει εξ αιτίας της συνεχούς και σταθερής προσήλωσης του στον Άτμαν. Ως εκ τούτου ακολουθεί η κατάπαυση των επιθυμιών.»
Τελικά επιτυγχάνεται η απελευθέρωση με την πλήρη και ολοκληρωτική διάλυση του εγώ και των επιθυμιών σε βαθύ Νιρβικάλπα Σαμάντι. Δηλαδή όλη η πορεία που κάναμε όλες οι πειθαρχίες και οι ασκήσεις είχαν σαν τελικό σκοπό να πετύχουνε το Νιρβικάλπα Σαμάντι που είναι η κορύφωση του διαλογισμού και στο οποίο διαλύεται τελείως και για πάντα ο εγωϊκός νους και επιτυγχάνεται αυτό που λέμε απελευθέρωση (ή αλλιώς Φώτιση, Αυτοπραγμάτωση, Θέωση, Γιόγκα).
Χωρίς διακαή πόθο για την απελευθέρωση, διάκριση και απόσπαση δεν είναι δυνατός ο διαλογισμός και χωρίς διαλογισμό δεν είναι δυνατό το Νιρβικάλπα Σαμάντι και χωρίς αυτό δεν είναι δυνατή η διάλυση του εγώ και συνεπώς η απελευθέρωση.
Απόσπασμα από το βιβλίο Βιβεκατσουνταμανί
Στίχος 363. «Με το Νιρβικάλπα Σαμάντι διαλύονται όλες οι επιθυμίες οι οποίες είναι σαν κόμποι, όλη η προσπάθεια φτάνει στο τέλος της, και μέσα και έξω, παντού και πάντοτε, συμβαίνει η αυθόρμητη εκδήλωση της αληθινής μας φύσης.
Στίχος 365. «Με το Νιρβικάλπα Σαμάντι συνειδητοποιείται οριστικά και καθαρά η Απόλυτη Αλήθεια του Μπράμαν, αλλά όχι αλλιώς, γιατί τότε (χωρίς το Νιρβικάλπα σαμάντι) ο νους όντας ασταθής από τη φύση του είναι ικανός να αναμειχτεί με άλλες αντιλήψεις (σκέψεις, φαντασίες, συναισθήματα, κ.λπ.).
~~~ ~~~ ~~~
" Η εξάλειψη και εξαφάνιση των επιθυμιών οδηγεί στην μεγαλειώδη κατάσταση της ύψιστης ευδαιμονίας και της τέλειας ελευθερίας."
~~~ ~~~ ~~~
" Η εξάλειψη και εξαφάνιση των επιθυμιών οδηγεί στην μεγαλειώδη κατάσταση της ύψιστης ευδαιμονίας και της τέλειας ελευθερίας."
~ Swami Sivananda