Τρίτη, 6 Σεπτεμβρίου 2016

Η ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΧΘΡΟΣ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑΣ


Η ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΧΘΡΟΣ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑΣ

Bhagavad Gita (Κεφάλαιο III)

Ο Αρτζουνα είπε:

36. Τι όμως, σπρώχνει τον άνθρωπο να κάνει την αμαρτία, ακόμα κι άθελα του, σαν ν' αναγκάζεται με τη βία;

Ο Ευλογημένος Κύριος (Κρισνα) είπε:

37. Αυτό είναι η επιθυμία, αυτό είναι η οργή, που γεννιέται από τον Γκουνα 'Ρατζας*' , το μεγάλο κακό που κατατρωγει τα πάντα. Μάθε, πως αυτό είναι ο εχθρός εδω.

39. Σκεπασμένη είναι η Γνώση απ αυτόν τον αιώνιο εχθρό του Σοφού, την αχόρταγη φωτιά της επιθυμίας.

41. Για αυτο, πρώτα τις αισθήσεις υποτάσσοντας, πάταξε αυτό το κακό, τον καταστροφέα της γνώσης και της άμεσης εμπειρίας.

43. Έτσι, ξέροντας Αυτόν που είναι ανώτερος απ τη διάνοια, γαληνευοντας σεαυτον με τον Ατμαν, πάταξε τον δυσκολονικητο εχθρό, την επιθυμια!
 
Bhagavad Gita (Κεφάλαιο V)


 21. Με τον εαυτό (το νου) αποσπασμενο απο τις εξωτερικές επαφές βρίσκει την ευτυχία στον Εαυτό (Ατμαν, Συνειδητότητα)! Με τον εαυτο (το νου) να διαλογιζεται στο Μπράμαν αυτός επιτυγχάνει την ατελείωτη ευτυχία.

22. Οι απολαύσεις που γεννιούνται από τις επαφές  (του νου με τα αντικειμενα των αισθησεων) δεν είναι παρα μήτρες πόνου, γιατι έχουν αρχή και τέλος, O Αρτζούνα! Ο σοφός δεν βρίσκει χαρά σε αυτές.


23. Αυτός που μπορεί, ενώ ζει ακόμα εδώ (σε αυτόν τον κόσμο), πριν από την απελευθέρωση από το σώμα, να αντισταθεί στην ορμή που γεννήθηκε από την επιθυμία και το θυμό, αυτός είναι ένας Γιόγκι, είναι άνθρωπος ευτυχισμένος .

 26. Απόλυτη ελευθερία (ή ευδαιμονία του Μπράμαν) υπάρχει σε όλες τις πλευρές για εκείνους τους αυτο-πειθαρχημενους ασκητές οι οποίοι είναι ελεύθεροι από την επιθυμία και το θυμό, που έχουν ελέγξει τις σκέψεις τους και οι οποίοι έχουν συνειδητοποιήσει τον Εαυτό (Ατμαν).

28. Με τις αισθήσεις, το νου (μανας) και τη διάνοια (Μπουντι) πάντα υπό έλεγχο, έχοντας την απελευθέρωση ως υπέρτατο σκοπό του, απαλλαγμένος από την επιθυμία, το φόβο και το θυμό, ο σοφός ειναι αληθώς ελεύθερος για πάντα. 

ΣΧΌΛΙΟ

*Ράτζας : Η ράτζας ποιότητα (γκουνα) είναι μια από τις τρεις ποιότητες  (σάττβα-ράτζας-τάμας), που ειναι οι θεμελιώδεις ενέργειες του σύμπαντος.

Οι τρεις ποιότητες (γκούνας)

Οι τρεις ποιότητες (γκούνας) είναι οι πιο λεπτοφυείς ποιότητες της φύσης που αποτελούν το υπόβαθρο της ύλης, της ζωής και του νου.
Όλα τα αντικείμενα του σύμπαντος συνίστανται από διάφορους συνδυασμούς αυτών των τριών γκούνας.

ΣΑΤΤΒΑ
Είναι η ποιότητα της ευφυΐας, της αρετής, της καλοσύνης, και φέρνει αρμονία, ισορροπία, σταθερότητα. Έχει μια κίνηση προς τα μέσα και προς τα πάνω και επιφέρει το ξύπνημα της συνείδησης. Μας δίνει ευτυχία και ικανοποίηση που έχουν διάρκεια. Είναι η αρχή της διαύγειας, της ευρείας αντίληψης και της ειρήνης. Είναι η δύναμη της αγάπης που ενώνει όλα τα πράγματα σε ένα.
ΡΑΤΖΑΣ
Είναι η ποιότητα της αλλαγής, της δράσης και της αναταραχής. Είναι η δύναμη του πάθους που επιφέρει ανησυχία και διαμάχη (σύγκρουση). Έχει μια κίνηση προς τα έξω και αναζητά τη δράση και τις αισθησιακές απολαύσεις. Προκαλεί ανησυχία, αναστάτωση και θολώνει τη κατανόηση. Η ράτζας φέρνει απληστία, έλλειψη ικανοποίησης, πόνο και δυστυχία. Αναζητά δύναμη, χρήμα, εξουσία, φήμη.
ΤAMAΣ
Είναι η ποιότητα της βραδύνοιας, του σκότους και της αδράνειας. Είναι η δύναμη της άγνοιας που παρεμποδίζει την ορθή δράση και επιβραδύνει τα πράγματα. Έχει μια κίνηση προς τα κάτω και είναι αιτία αποσύνθεσης και διάσπασης. Το τάμας φέρνει άγνοια και πλάνη στο νου, νωθρότητα, τεμπελιά, υπερβολικό ύπνο, προκαλεί αναισθησία και χάσιμο της επαγρύπνησης. Είναι η αρχή του υλισμού και της ασυνειδησίας η οποία καλύπτει τη συνειδητότητα μας.

Διάβασε περισσότερα για το σάττβα στους παρακάτω συνδέσμους :

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΓΚΟΥΝΑΣ (Σάττβα-Ράτζας-Τάμας) 

THE THREE GUNAS