ΟΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ και η ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ
Σε όλες τις εποχές σε όλους του
λαούς υπήραν πάντα πνευματικοί ηγέτες και φωτισμένοι οι οποίοι δίδασκαν
στον κόσμο τον δρόμο της αρετής και της σοφίας και της πνευματικής
αφύπνισης και τελειοποίησης.
Ο ορθόδοξος χριστιανικός τρόπος είναι
ένα απο τα μονοπάτια που οδηγούν στην κάθαρση και την τελείωση του
ανθρώπου και την ένωση του με το Θεό, αλλα δεν ειναι ο μοναδικος. Στο καθε τοπο αναπτυχθηκαν διδασκαλιες τις οποιες αν τις εφαρμοσει κανεις πετυχαινει την πνευματικη του τελειωση και την ενωση του με τον Θεο. Μετά από έρευνα 35 και πλέον χρόνων
στα διάφορα πνευματικά μονοπάτια ανακάλυψα ότι στην πρακτική και στην
άσκηση ακολουθούν παρόμοιες μεθόδους και ασκήσεις. Και είναι λογικό αφού
το εγώ (ο εγωισμος, οι επιθυμιες, τα παθη κ.λπ.) ανεξάρτητα από την προσωπικότητα και την φυλή λειτουργεί με τον
ίδιο τρόπο. Οπότε για να εξαλείψει κανείς τα πάθη και τον εγωισμό θα πρεπει να
χρησιμοποιήσει ανάλογους μεθόδους .
Θα αναφέρω τα πιο ουσιώδη μέρη της πνευματικής άσκησης στον ορθόδοξο μοναχισμό και τα οποια οπως ειπα υπαρχουν και σε αλλες θρησκειες οπως ο βουδισμος και ο ινδουϊσμος.
Λογω της γλωσσας ονομαζουν
διαφορετικα τις πρακτικες οπως για παραδειγμα η νοερα προσευχη στον
ινδουϊσμο λεγεται τζαπα ναμα (επαναληψη του ονοματος του Θεου).
Χρησιμοποιουν βεβαια αντι του ονοματος του Χριστου ονοματα των θεϊκων ενσαρκωσεων που εμφανιστηκαν
στην Ινδια οπως ο Κρισνα για παραδειγμα.
Ας δουμε τις βασικες πρακτικες και τις ικανοτητες του ορθοδοξου μοναχισμου που τις συνανταμε και στις αλλες θρησκειες:
ΝΗΨΙΣ (επαγρύπνηση και φύλαξη του νου και της καρδιάς), Αυτοενθύμιση, αυτοπαρατήρηση.
Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ
Ο μοναχος κανει την νοερα προσευχη χρησιμοποιωντας ενα κομποσκοινι
ΝΟΕΡΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ (επανάληψη του ονόματος του Χριστού από καρδιάς, πολλοί μοναχοί το συνδυάζαν και με κρατήματα αναπνοής. (ονομαζεται Τζαπα ναμα στην ανατολη. Επαναλαμβανουν καποιο απο τα ονοματα θεΙκων ενσαρκωσεων οπως ο Κρισνα ή ονομα που εδωσαν στον Θεό οπως Σιβα)
Εδω βλεπουμε αυτη την γυναικα να επαναλαμβανει το ονομα του Θεου χρησιμποποιωντας ενα ροζαριο (κομποσκοινι οι χριστιανοι) απο108 χαντρες
ΔΙΑΚΡΙΣΗ: Η
ικανότητα να διακρίνουμε τις κινήσεις των παθών κσαι πως προσπαθούν να
μας καταλάβουν, η ικανάτοτητα να διακρίνουμε αν κατι προέρχεται απο τα
πάθη ή το Θεό, η ικανότητα να επιλέγουμε την σωστή δράση για να
κερδίσουμε τη μάχη με το λογισμό και γενικά η ικανότητα να βλέπουμε την
αλήθεια πίσω από τα φαινόμενα.
Ειναι ισως ο βασικότερος παράγοντας στην
επίτευξη της κάθαρσης του νου και της καρδιάς και της πνευματικής
αφύπνισης και τελειοποίσης είναι η ωριμότητα του αναζητητή και η
ακούραστη άσκηση.
Στην πιο ύψιστη της μορφή είναι η ικανότητα να διακρίνουμε ανάμεσα στον εγωικό μας εαυτο και τον αληθινό μας εαυτό που είναι ενα με τον Θεό.
(Η διακριση ονομαζεται Viveka-Βιβεκα στην ανατολη)
Στην πιο ύψιστη της μορφή είναι η ικανότητα να διακρίνουμε ανάμεσα στον εγωικό μας εαυτο και τον αληθινό μας εαυτό που είναι ενα με τον Θεό.
(Η διακριση ονομαζεται Viveka-Βιβεκα στην ανατολη)
ΑΠΑΘΕΙΑ: απόσπαση και μη
ταύτιση και συνέργεια στις εγωικές κινήσεις του νου και της καρδιάς.
Απάθεια είναι επίσης η κατασταση που επιτυγχάνεται μετά από αρκετή
κάθραση του νου η κατάσταση μιας βαθιάς ειρήνης η οποία δεν χάνεται ούτε
από εξωτερικά αισθητήρια ερεθίσμαα ούτε από κινήσεις του νου. (Vairagya-Βειραγκια ονομαζεται στην ανατολη).
ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΙΕΡΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΩΝ ΑΓΙΩΝ ΚΑΙ ΦΩΤΙΣΜΕΝΩΝ (Svadhyaya- Σβανταγια ονομαζεται στην ανατολη).
ΨΑΛΜΟΙ - ΥΜΝΟΙ
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΔΗΓΗΤΗΣ (Γκουρου στην ανατολη)
ΠΙΣΤΗ ΣΤΟ ΘΕΟ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗ ΘΕΛΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Υπάρχουν και άλλες σημαντικές χριστιανικές πράξεις στη χριστιανικη παραδοση, τα μυστήρια όπως η
βάπτιση, η εξομόλογηση, και η μετάληψη. Στην ανατολη υπαρχουν επισης τελετουργιες και ιεροτελεστειες με τα οποια οι ανθρωποι λατρευουν τον Θεο και εκδηλωνουν την αγαπη τους προς αυτον και τα οποια εχουν μεγαλη εξαγνιστικη δυναμη.