~ Swami Sivananda
Εισαγωγή
Ο κύριος σκοπός που γεννηθήκαμε σε ένα ανθρώπινο σώμα είναι να ολοκληρωθούμε ως άνθρωποι και να πετύχουμε την συνειδητή ένωση με τον Θεό. Η πνευματική μας μεταμόρφωση κορυφώνεται με την πλήρη διάλυση του εγώ και την συγχώνευση του νου στην Συμπαντική Συνειδητότητα (Θεός, Μπράμαν, Πνεύμα). Αυτή η κατάσταση ονομάζεται με διάφορους όρους όπως Αυτοπραγμάτωση, Απελευθέρωση, Γιόγκα, Θέωση, ένωση με τον Θεό, Φώτιση και αντίστοιχα αυτός που έφτασε σε αυτήν την κατάσταση, απελευθερωμένος, φωτισμένος, Γιόγκι, αυτοπραγματωμένος.
Ακολουθεί το κείμενο του Σουάμι Σιβανάντα
Ο Τζιβανμούκτα, δηλαδή ο απελευθερωμένος σοφός, είναι ελεύθερος από επιθυμίες, φόβο, εγωϊσμό, την αίσθηση 'το δικό μου", προσκόλληση, απληστία και μίσος. Είναι γεμάτος αγνή αγάπη, συμπόνια και έλεος.
Είναι κύριος του νου και των αισθήσεων. Δεν ταυτίζει τον Eαυτό του με το σώμα. Κατοικεί πάντα (είναι εδραιωμένος) στον Εσώτερο του Εαυτό (Είναι, Άτμαν, Συνειδητότητα). Είναι πάντα ικανοποιημένος και ευτυχής.
Δεν προσβάλλει κανέναν ούτε με τις σκέψεις, ούτε με τα λόγια και τις πράξεις του. Δεν πληγώνει κανένα ούτε στο παραμικρό, με χλευασμούς, βρισιές, μομφές, και δεν κατατρέχει κανέναν. Διατηρεί τον νου του σε ισορροπία και αταραξία, στον έπαινο και στην αποδοκιμασία, στην τιμή και στην ατιίμωση στην απόλαυση και στον πόνο.
Ζει στον κόσμο αλλά δεν ανήκει στον κόσμο. Σε αυτόν δεν υπάρχει η ιδέα της απόλαυσης και του απολαμβάνοντα. Αυτή η κατάσταση είναι απερίγραπτη. Ο Τζιβανμούκτα είναι το ίδιο το Μπράμαν.
Είναι μια γεννήτρια πνευματικής ενέργειας. Καθίστε μπροστά του και οι αμφιβολίες σας θα ξεκαθαρίσουν από μόνες τους.
Θα νιώσετε μια πολύ ιδιαίτερη συγκίνηση χαράς και ειρήνης στην παρουσία του. Μπορεί να μην μιλά και παρά ταύτα να διδάσκει τους υποψήφιους αναζητητές μέσω της 'γλώσσας΄ της σιωπής.
Κοιμάται οπουδήποτε και τρώει οτιδήποτε του προσφέρεται χωρίς δυσαρέσκεια. Είναι υπεράνω από τις εντολές και τις απαγορεύσεις, αλλά δεν παραβιάζει τους κανόνες των γραφών. Είναι πάνω από το καλό και το κακό, την αρετή και την φαυλότητα. Δεν βρίσκει λάθη στους άλλους. Δεν θυμώνει ακόμη και κάτω από ακραίες προκλήσεις.
Είναι πάντα ευγενικός και ήπιος. Μιλά πάντα γλυκά. Ποτέ δεν προφέρει σκληρά λόγια. Δεν έχει απαρέσκεια ή μίσος για οποιοδήποτε πλάσμα σε αυτόν τον κόσμο στην σκέψη, στα λόγια ή στην πράξη. Ευλογεί εκείνους που τον διώκουν.
Μιλάει λίγο, αλλά τα λόγια του κάνουν τεράστια εντύπωση στον νου των ακροατών. Δίνουν μια νέα ζωή και χαρά σε όλους όσους ακούν το μήνυμά του.
O απελευθερωμένος σοφός νίκησε τον εχθρό της άγνοιας. Γνώρισε το μυστικό της αληθινής ευδαιμονίας. Έφτασε στην ακατάστρεπτη κατοικία του Μπράμαν (Θεού). Πάντα αναπαύεται στην δική του εσωτερική φύση που είναι απόλυτη Ύπαρξη-Συνειδητότητα-Ευδαιμονία -Sat-Chit-Ananda, (που είναι ταυτόσιμη με τον Θεό).
Έχει συνειδητοποιήσει ότι είναι διαφορετικός από τα τρία σώματα* και τα πέντε επικαλλύματα* και ότι είναι ο μάρτυρας (ο παρατηρητής)* των τριών καταστάσεων*. Είναι ελεύθερος από τις διαφοροποιήσεις του εγώ, αυτός και εσύ.
Ο Τζιβανμούκτα εμπενυσμένος από θεϊκό πνεύμα, μεθυσμένος από το αθάνατο νέκταρ, πλημμυρισμένος από το άπειρο Άτμαν, προικισμένος με ίση ματιά και ισορροπημένο νου, βλέπει παντού μόνο τον Άτμαν (Συνειδητότητα, εσώτερος Εαυτός) και αγκαλιάζει τα παντα με αγνή αγάπη.
Δόξα σε τέτοιες αφυπνισμένες εμπνευσμένες μεγάλες ψυχές! Είθε οι ευλογίες τους να είναι μαζί σας για πάντα!
Η ζωή των απελευθερωμένων
Ο τρόπος ζωής των απελευθερωμένων σοφών (Jivanmuktas ) διαφέρει.
Κάποιος σοφός μπορεί να ζει σαν πρίγκιπας. Ο Bhagiratha (σοφός της Ινδίας) έζησε αυτό το είδος ζωής.
Κάποιος άλλος σοφός μπορεί να ζει ως ζητιάνος.
Κάποιος άλλος σοφός μπορεί να είναι πάντα σε μια διαλογιστική κατάσταση. Αυτός ποτέ δεν μιλά, δεν εργάζεται, ζει πάντα σε απομόνωση. Ο Jada Bharata (σοφός της Ινδίας) έζησε αυτό το είδος ζωής.
Κάποιος άλλος σοφός μπορεί να ζει σε μια γεμάτη κίνηση πολυπληθή πόλη. Αυτός θέτει τον εαυτό του στην υπηρεσία (της ανθρωπότητας). Ζει ανάμεσα στους ανθρώπους, Δίνει διαλέξεις και μαθήματα σχετικά με την πνευματικότητα, γράφει βιβλία κλπ. Ο Σάνκαρα (Αντισάνκαρατσαρια) έζησε αυτό το είδος ζωής. Αυτό οφείλεται στο Πραράμπντα-Prarabdha κάρμα (το πεπρωμένο που είναι προορισμένο να ζήσουμε σε αυτήν την ζωή).
Ο κάθε σοφός έχει το δικό του πεπρωμένο (Prarabdha κάρμα). Εάν όλοι οι σοφοί ζούσαν το ίδιο είδος ζωής και είχαν το ίδιο είδος πεπρωμένου (Prarabdha) αυτός ο κόσμος θα ήταν σαν μια φυλακή. Η ποικιλία στις εκδηλώσεις είναι η φύση της Πράκριτι (Prakrit, η δημιουργική δύναμη του σύμπαντος που δημιουργεί το σύμπαν και όλες τις μορφές).
ΣΧΟΛΙΑ
τα τρία σώματα*:
1. ΦΥΣΙΚΟ ΣΩΜΑ: το αποτελούν το φυσικό σώμα μαζί με το φυσικό πράνα
2. ΑΣΤΡΙΚΟ ή ΛΕΠΤΟΦΥΕΣ ΣΩΜΑ: το αποτελούν το ψυχικό πράνα, το Μάνας, το Μπούντι, ο
Αχάμκαρα και το Τσίττα
3. ΑΙΤΙΑΤΟ ΣΩΜΑ
και τα πέντε επικαλλύματα*:
τα πέντε επικαλλύματα ή κόσας είναι:
- Αναμάγια κόσα - Annamaya Kosha (το κόσα της τροφής)
- Πραναμάγια κόσα - Pranamaya kosha ( το κόσα της ενέργειας)
- Μανόμαγια κόσα - Manomaya kosha ( το κόσα του μάνας, ο εξωτερικός νους)
- Βιγναμάγια κόσα - Vijnanamaya kosha ( το κόσα της Διάνοιας)
- Ανανταμάγια κόσα - Anandamaya kosha ( το κόσα της Ευδαιμονίας)
ο μάρτυρας (ο παρατηρητής)*: Ο σοφός έχει συνειδητοποιήσει ότι δεν είναι τα σώματα ή τα επικαλλύματα αλλά η Συνειδητότητα (Άτμαν, ο εσώτερος Εαυτός) που είναι το υποκείμενο (ο παρατηρητής, η επίγνωση) κάθε εμπειρίας και κάθε σωματικής, ενεργειακής, συναισθηματικπής και νοητικής κατάστασης.
των τριών καταστάσεων*: οι τρεις καταστάσεις είναι αυτή του ξύπνιου, του ύπνου με όνειρα και του βαθύ ύπνου (ύπνος δίχως όνειρα).
Η τέταρτη κατάσταση (τουρίγια) είναι η υπερβατική κατάσταση της αγνής Συνειδητότητας, όπου ο σοφός βιώνει την μη-δυαδική κατάσταση της ειρηνικής ευδαιμονίας της Συνειδητότητας.
Διαβάστε περισσότερα σχετικά με τα επίπεδα της ύπαρξης μας στο παρακάτω άρθρο