Η ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΜΠΡΑΜΑΝ (ΑΠΟΛΥΤΗ ΑΛΗΘΕΙΑ)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ II από το βιβλίο
"Το Τραγούδι της απελευθέρωσης" (Moksha Gita) του Σουάμι Σιβανάντα
Μετάφραση Άτμαν Νιτυανάντα
Μετάφραση Άτμαν Νιτυανάντα
1, 2. Ο Γκουρού είπε: Χαιρετισμούς στο Σάτ-Τσίτ-Ανάντα (Sat-Chit-Ananda)* Παραμπράμαν, εκείνο
τον ένδοξο πρώτο Δάσκαλο, που είναι αυτόφωτο, αιώνιο αδιαίρετο, αγνό,
ακηλίδωτο, χωρίς επιθυμίες, χωρίς χαρακτηριστικά, χωρίς χρόνο (πέρα από τον
χρόνο), χωρίς χώρο (πέρα από το χώρο), αμετάβλητο, χωρίς αρχή και τέλος,
ΣΧΟΛΙΟ:
Σατ-Τσιτ-Ανάντα*:
Σάτ σημαίνει Ύπαρξη ή Αλήθεια,
Τσίτ σημαίνει Συνειδητότητα και
Ανάντα σημαίνει Ευδαιμονία.
Χρησιμοποιούνται αυτοί οι όροι στην Βεδάντα και τα τρία μαζί, Σάτ-Τσίτ-Ανάντα (Sat-Chit-nanda) για να ορίζουν την ουσιαστική φύση της Απόλυτης Ύπαρξης που την ονομάζουν ως Μπράμαν ή Παραμπράμαν.
Σάτ σημαίνει Ύπαρξη ή Αλήθεια,
Τσίτ σημαίνει Συνειδητότητα και
Ανάντα σημαίνει Ευδαιμονία.
Χρησιμοποιούνται αυτοί οι όροι στην Βεδάντα και τα τρία μαζί, Σάτ-Τσίτ-Ανάντα (Sat-Chit-nanda) για να ορίζουν την ουσιαστική φύση της Απόλυτης Ύπαρξης που την ονομάζουν ως Μπράμαν ή Παραμπράμαν.
3, 4. Αυτή η Έσχατη Πραγματικότητα (το Μπράμαν), που είναι το στήριγμα αυτού του κόσμου, του σώματος, του πράνα (ζωτική ενέργεια), του νου και των αισθήσεων, που είναι η μήτρα των Βεδών, που διαπερνά και διαποτίζει τα πάντα, που είναι χωρίς χρώμα (δεν έχει χρώμα), χωρίς οσμή (δεν έχει οσμή), χωρίς μορφή και χωρίς όνομα, Αυτή λάμπει αιώνια.
5. Εκείνη η απερίγραπτη υπέρτατη αρχή, η οποία είναι άφθαρτη, αγέννητη, που δεν αποσυντίθεται, που είναι άφοβη, ακίνητη, που είναι μία χωρίς δεύτερη (δεν υπάρχει κάποια άλλη αρχή πέρα από αυτή), αρχαία και άπειρη, εκείνη η αρχή είναι το μόνο που υπάρχει.
6. Αυτό που δεν είναι ούτε κοντό ούτε μακρύ, ούτε πολύ ούτε λίγο, ούτε μαύρο ούτε άσπρο, ούτε εύρωστο ούτε αδύνατο, ούτε καλό ούτε κακό, θα πρέπει να νοείται ως Μπράμαν.
7. Αυτό που δεν είναι ούτε λεπτοφυές ούτε χονδροειδές, που δεν έχει ούτε κάστα (αναφέρεται στις τέσσερις κάστες της Ινδάις), ούτε όνομα, το οποίο είναι αμετάβλητο, το οποίο είναι αθάνατο και χωρίς σώμα, το οποίο είναι πέρα από τον νου και τον λόγο, θα πρέπει να νοείται ως Μπράμαν
8. Το Μπράμαν είναι διαφορετικό από τα
χονδροειδές (φυσικό σώμα), το λεπτοφυές (αστρικό σώμα) και το αιτιατό σώμα.
Είναι η ψυχή όλων. Είναι ο Εσωτερικός Κυβερνήτης όλων. Είναι αιώνια ελεύθερο.
Είναι χωρίς δράση, και χωρίς κίνηση.
9, 10. Το Μπράμαν* δεν μπορεί να καθοριστεί. Το να καθορίσεις το Μπράμαν είναι να αρνηθείς το Μπράμαν. Η μόνη επαρκής περιγραφή του Μπράμαν είναι μια σειρά από αρνήσεις. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι Ουπανισάδες δηλώνουν "Νέτι-Νέτι" ("όχι αυτό, όχι αυτό")*.
9, 10. Το Μπράμαν* δεν μπορεί να καθοριστεί. Το να καθορίσεις το Μπράμαν είναι να αρνηθείς το Μπράμαν. Η μόνη επαρκής περιγραφή του Μπράμαν είναι μια σειρά από αρνήσεις. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι Ουπανισάδες δηλώνουν "Νέτι-Νέτι" ("όχι αυτό, όχι αυτό")*.
ΣΧΟΛΙA
"Νέτι-Νέτι" ("όχι αυτό, όχι αυτό")*: Ασκούμενοι σε αυτό το είδος διαλογισμού
απορρίπτουμε οτιδήποτε μπορούμε να αντιληφθούμε με τις αισθήσεις και να νοήσουμε με τον νου. Απορρίπτουμε δηλαδή οτιδήποτε γίνεται αντιληπτό από τον νου και τις
αισθήσεις, οτιδήποτε μπορεί να φανταστεί και να κατανοήσει ο νους, έτσι ώστε να διακρίνουμε αυτό
που μένει (την απόλυτη Αλήθεια, που ονομάζουμε Μπράμαν) και το οποίο δεν μπορεί να προσδιοριστεί
και να καθοριστεί με κανένα τρόπο.
Μπράμαν*: Ο όρος Μπράμαν
χρησιμοποιείται για να ονομάσουμε την απόλυτη συμπαντική αρχή. Η αρχή αυτή
βρίσκεται μέσα σε όλα και βέβαια μέσα στον άνθρωπο. Το Μπράμαν σε σχέση με τον
άνθρωπο ονομάζεται Άτμαν. Το Άτμαν και το Μπράμαν είναι δηλαδή η μια και
μοναδική απόλυτη αρχή, αυτό που ονομάζεται στις διάφορες παραδόσεις ή θρησκείες
με διαφορετικά ονόματα: Θεός, Αλλάχ, Ρα, Εν, Πνεύμα, Ιεχωβά, Σίβα, Αλήθεια,
Πατέρας κ.λπ.
Όταν κάποιος συνειδητοποιήσει ότι ο εσώτερος Εαυτός του είναι το ίδιο
το Μπράμαν τότε ελευθερώνεται από τα δεσμά της ψευδαισθησιακής πραγματικότητας,
τον κύκλο της γέννησης και του θανάτου και ζει ως Μπράμαν, ελεύθερος,
ειρηνικός, πλήρης και ευδαίμων.