Κυριακή, 13 Μαΐου 2018

Η πλάνη γεννιέται από την επιθυμία και την αποστροφή ~ Μπαγκαβάτ Γκίτα


Η πλάνη γεννιέται από την επιθυμία και την αποστροφή


"Όλα τα όντα πλανεμένα από τα ζεύγη των αντιθέτων που γεννιούνται από την επιθυμία και την αποστροφή, είναι υποκείμενα στην πλάνη από την γέννηση τους Ω Μπαράτα (Αρτζούνα)."
~  Μπαγκαβάτ Γκίτα Κ. 7, στ. 27

Σχόλιο

Ο νους των ανθρώπων από την γέννηση τους είναι πλανεμένος από την επιθυμία και την αποστροφή (raga-dvesha), που γεννιούνται από τις γκούνας.  Διάβασε για τις τρείς ποιότητες (γκούνας) σάττβα, ράτζας και τάμας στο άρθρο, https://elmisattva-gnosis.blogspot.com.es/2016/10/blog-post_63.html

Από την επιθυμία και την αποστροφή γεννιούνται και όλες οι υπόλοιπες εγωϊκές τάσεις, που σαν ένας ιστός αράχνης φυλακίζουν τον άνθρωπο και τον κρατούν ταυτισμένο και προσκολλημένο, στις αισθητηριακές εμπειρίες, τις απολαύσεις και τους πόνους που αυτές εμπεριέχουν.

Οι άνθρωποι αναζητούν και επιθυμούν ότι τους φαίνεται απολαυστικό και ευχάριστο και απεχθάνονται και αποστρέφονται ότι  θεωρούν ότι  τους είναι δυσάρεστο και τους προκαλεί πόνο.

Η επιθυμία, η αποστροφή και τα υπόλοιπα ζεύγη των αντιθέτων που γεννιούνται από αυτά (χαρά-λύπη, συμπάθεια-αντιπάθεια, αρέσκεια-απαρέσκεια, γοητεία-απογοήτευση, έλξη-αποστροφή, αγάπη(ιδιοτελής)-μίσος, νίκη-ήττα, τιμή-ατίμωση, έπαινος-μομφή, κ.λπ.) κρατούν τον νου συνεχώς σε κίνηση και ταυτισμένο με τις αισθητηριακές εντυπώσεις και έτσι αδυνατεί να γαληνέψει, να είναι διαυγής, σταθερός, εστιασμένος και να παραμείνει μέσα στο κέντρο του, ώστε να συνειδητοποιήσει την θεϊκή του φύση και να εμπειραθεί την ελευθερία, την ειρήνη, την πληρότητα και την ευδαιμονία του Πνεύματος.

Συνεπώς για να ελευθερωθούμε από  τον εγωισμό, τις εγωϊκές  τάσεις και τα ζεύγη των  αντιθέτων είναι αναγκαίο να εξαλείψουμε και την επιθυμία που είναι η πηγή τους.

~ Μπαγκαβάτ Γκίτα

Κεφ 2, 45. Οι Βέδες ασχολούνται με τις τρεις ποιότητες της φύσης (Γκούνας). Εσύ όμως ω Αρτζούνα ξεπέρασε αυτές τις τρείς ποιότητες της φύσης, ελευθερώσου από τα ζεύγη των αντιθέτων, παρέμενε πάντα στην ποιότητα σάττβα, χωρίς να νοιάζεσαι για αποκτήματα και πώς να τα διατηρήσεις, και να είσαι εδραιωμένος στον Εαυτό (Συνειδητότητα, Άτμαν). 

Κεφ 5, 3. Πραγματικός απαρνητής (Σανυάσιν) θα πρέπει να θεωρείται αυτός που ούτε μισεί, ούτε επιθυμεί, γιατί ελεύθερος από τα ζεύγη των αντιθέτων, ω Αρτζούνα, αυτός εύκολα ελευθερώνεται από την σκλαβιά. 

Κεφ 15, 5. Εκείνοι που ελευθερώθηκαν από την υπερηφάνεια και την πλάνη, που έχουν νικήσει το κακό της προσκόλλησης, που κατοικούν συνεχώς στον Εαυτό, με τις επιθυμίες τους να έχουν εξανεμιστεί, απελευθερωμένοι από τα ζεύγη αντιθέτων, που είναι γνωστά σαν χαρά-λύπη (απόλαυση-πόνος, κ.λπ.), φτάνουν χωρίς πλάνη στην αιώνια κατοικία.