Wednesday, February 28, 2018

Η ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΚΑΙ Ο ΠΟΝΟΣ ΠΑΝΕ ΠΑΚΕΤΟ ~ Atman Nityananda



Όλη η δυστυχία γεννιέται από την επιθυμία. Η απόλαυση εξαρτάται από τα πράγματα, η ευτυχία όχι."         ~ Nisargadatta

"Η επιθυμία είναι η κύρια αιτία όλων των κακών πράξεων. Εάν η επιθυμία αφαιρεθεί, τότε η θεϊκή δύναμη εκδηλώνεται μέσα μας σε όλη της την δόξα και απολαμβάνουμε την ειρήνη, την ευδαιμονία, το φως και την ελευθερία ».  
~ Swami Sivananda


  Η ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΚΑΙ Ο ΠΟΝΟΣ ΠΑΝΕ ΠΑΚΕΤΟ 

Η επιθυμία, η ταύτιση, η προσκόλληση, η αρέσκεια, η απαρέσκεια, η γοητεία, η δυσαρέσκεια, η απογοήτευση, η έλξη, η αποστροφή, η ανυπομονησία, η απληστία, ο θυμός, ο φόβος και η στεναχώρια πάνε πακέτο.

Η ιδέα ότι μπορεί να ικανοποιούμε και να απολαμβάνουμε τις επιθυμίες μας χωρίς να βιώνουμε τις υπόλοιπες προαναφερθείσες ψυχολογικές καταστάσεις, είναι εντελώς αβάσιμη και δείχνει έλλειψη διάκρισης και κατανόησης του πως λειτουργεί το κατώτερο (ρατζασοταμασικό) εγώ.

Πως μπορεί να αποφύγουμε τον πόνο και την μιζέρια που μας προκαλούν η δυσαρέσκεια, η απληστία, η προσκόλληση, ο θυμός, ο φόβος, η στεναχώρια κ.λπ. αφού είναι η ίδια η επιθυμία που μεταμορφώνεται σε αυτά, όπως το νερό γίνεται ατμός, πάγος, χιόνι, κ.λπ.; Απλά δεν γίνεται. Και μάλιστα όσο πιο έντονη η επιθυμία, τόσο πιο έντονη η προσκόλληση, το πάθος, ο θυμός, η απληστία, η στεναχώρια κ.λπ..

Όταν η επιθυμία ενός ανθρώπου δεν εκπληρώνεται και όταν κάποιος στέκεται εμπόδιο στην εκπλήρωσης της, ο άνθρωπος θυμώνει. Η επιθυμία μετατρέπεται σε θυμό. Ο θυμός δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια τροποποίηση ή μορφή της επιθυμίας. Ο θυμός είναι η ίδια η επιθυμία. "
"Όλες οι κακές ιδιότητες και ενέργειες προέρχονται από τον θυμό."
                                                                                            ~ Σουάμι Σιβανάντα


Οπότε η μόνη λύση για να ελευθερωθούμε από την μιζέρια και τον πόνο που προκαλούν ο φόβος, ο θυμός, η στεναχώρια, η απληστία και όλες οι άλλες εγωϊκές τάσεις και τα κατώτερα συναισθήματα, είναι να εξαλείψουμε τις επιθυμίες.

Πρώτο βήμα είναι να εγκαταλείψουμε σταδιακά τις περί τον εαυτό μας επιθυμίες (για απόλαυση, δύναμη, φήμη, χρήματα, αποκτήματα κ.λπ.) και να τρέφουμε επιθυμίες για το καλό όλων, αλλά και την ένωση μας με το Θεό.
Στη συνέχεια να στρέψουμε την επιθυμία αποκλειστικά προς τον Θεό και την ένωση μαζί του, και τέλος να εξαλείψουμε κάθε επιθυμία ακόμη και την επιθυμία για το Θεό.

Αυτό είναι εύκολο να λέγεται αλλά δύσκολο στην πράξη, γιατί η επιθυμία σαγηνεύει τον νου και έτσι ο νους χάνει την σωστή θέαση των πραγμάτων. Ως εκ τούτου αντί να στρέφεται προς το φως που είναι και η φύση του στρέφεται προς τις αισθητηριακές απολαύσεις. Η επανάληψη κάνει τις επιθυμίες συνήθειες βαθιά ριζωμένες στο υποσυνείδητο και τον νου αδύναμο, ασταθή και θολό. 

Χρειάζεται σταθερή αποφασιστικότητα, δυνατή θέληση, σταθερή πειθαρχία και άσκηση, επαφή με φωτεινές ενέργειες (δασκάλους, ιερούς τόπους, πνευματικά κέντρα, φύση, μουσική, μάντρα, βιβλία κ.λπ.), αποφυγή όσο το δυνατόν περισσότερο από χαμηλές ενέργειες και δονήσεις (τόπους, ανθρώπους, μουσική, ταινίες, διασκεδάσεις κ.λπ.) και εξαγνιστικές πρακτικές σε όλα τα επίπεδα για να μπορέσει  ο νους σταδιακά να αποκτήσει την ανεξαρτησία του από τις επιρροές της επιθυμίας, των κατώτερων  συγκινήσεων και των εξωτερικών επιδράσεων.
  
Σταθερή άσκηση, υπομονή, επιμονή, καρτερικότητα, αφοσίωση, πίστη, αυτοπεποίθηση, αντοχή στις δυσκολίες, ενθύμηση σκοπού και στόχων και φιλόπονη, καθημερινή, συστηματική άσκηση είναι τα συστατικά της επιτυχίας.

 Όταν χάνεται την πίστη σας και το κουράγιο σας, όταν έχετε αμφιβολίες, όταν νοιώθετε ότι η άσκηση σας χαλαρώνει, ζητήστε την συντροφιά προχωρημένων μαθητών ή δασκάλων, ασκηθείτε σε πνευματικά κέντρα ή στην φύση, διαβάστε ιερά βιβλία όπως η Μπαγκαβάντ Γκίτα ή βιβλία φωτισμένων δασκάλων. Διαβάστε βιογραφίες αγίων και φωτισμένων δασκάλων, εμπνευστείτε από τον αγώνα τους και τις δυσκολίες που πέρασαν και ξεπέρασαν με την υπομονή και την επιμονή τους. Όσο πιο τακτικά έρχεστε σε επαφή με φωτεινές ενέργειες τόσο πιο πολύ θα πολύ θα μεταμορφώνεται το ενεργειακό σας πεδίο και ο νους και τόσο λιγότερο επιρροή θα έχουν επάνω σας οι δικές σας χαμηλές δονήσεις και ενέργειες, των άλλων και των χώρων.

Οπλιστείτε με υπομονή, θάρρος και κουράγιο ξανά και ξανά και συνεχίστε την άσκηση σας σταθερά. Μείνετε σταθεροί και αμετακίνητοι σαν βράχοι στον σκοπό σας, αντέχοντας με στωικότητα τις δυσκολίες και τις αντιξοότητες που παρουσιάζονται και από έξω αλλά κυρίως από μέσα. Συνεχίστε την άσκηση σας ακόμη και αν δεν βλέπετε μεγάλα αποτελέσματα. Χρειάζεται χρόνος για να γίνουν οι εσωτερικές διαδικασίες και αλλαγές ώστε κάποια στιγμή να γίνουν έντονα φανερές, όπως συμβαίνει και με το σπόρο του σιταριού που μένει αρκετούς μήνες θαμμένος στην γη μέχρι να βλαστήσει τελικά την άνοιξη.

 Συνεχίστε την άσκηση σας σταθερά και αποφασιστικά, παρά τις σειρήνες που μπορεί να σας λένε ότι είναι μάταιος ο κόπος σας, παρά τις αμφιβολίες για αν θα πετύχετε, παρά το ότι μπορεί το εγώ σας να σας λέει ότι οι άλλοι διασκεδάζουν την ζωή τους και εσείς χάνετε την ζωή σας προσπαθώντας κάθε μέρα τα ίδια και τα ίδια για να πετύχετε το απίθανο. Έτσι είναι που αυξάνεται ο πραγματικός θησαυρός μέσα μας που δεν τον τρώει  ο χρόνος, οι βροχές και το κρύο. Έτσι είναι που μια μέρα θα αφήσετε για πάντα τον πόνο κα την δυστυχία πίσω σας, και θα λάμπει σταθερά μέσα σας το φως της παντοτινής αγάπης της ειρήνης και της ευδαιμονίας. 

Ποιός είναι ελεύθερος και ευδαίμων

Bhagavad Gita (Κεφάλαιο V)

 21. Με τον εαυτό (το νου) αποσπασμενο απο τις εξωτερικές επαφές βρίσκει την ευτυχία στον Εαυτό (Ατμαν, Συνειδητότητα)! Με τον εαυτο (το νου) να διαλογιζεται στο Μπράμαν αυτός επιτυγχάνει την ατελείωτη ευτυχία.

22. Οι απολαύσεις που γεννιούνται από τις επαφές  (του νου με τα αντικειμενα των αισθησεων) δεν είναι παρα μήτρες πόνου, γιατι έχουν αρχή και τέλος, O Αρτζούνα! Ο σοφός δεν βρίσκει χαρά σε αυτές.


23. Αυτός που μπορεί, ενώ ζει ακόμα εδώ (σε αυτόν τον κόσμο), πριν από την απελευθέρωση από το σώμα, να αντισταθεί στην ορμή που γεννήθηκε από την επιθυμία και το θυμό, αυτός είναι ένας Γιόγκι, είναι άνθρωπος ευτυχισμένος .

 26. Απόλυτη ελευθερία (ή ευδαιμονία του Μπράμαν) υπάρχει σε όλες τις πλευρές για εκείνους τους αυτο-πειθαρχημενους ασκητές οι οποίοι είναι ελεύθεροι από την επιθυμία και το θυμό, που έχουν ελέγξει τις σκέψεις τους και οι οποίοι έχουν συνειδητοποιήσει τον Εαυτό (Ατμαν).

28. Με τις αισθήσεις, το νου (μανας) και τη διάνοια (Μπουντι) πάντα υπό έλεγχο, έχοντας την απελευθέρωση ως υπέρτατο σκοπό του, απαλλαγμένος από την επιθυμία, το φόβο και το θυμό, ο σοφός ειναι αληθώς ελεύθερος για πάντα.