Τετάρτη, 5 Απριλίου 2017

ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΣΑΣΤΤΒΑ ~ Ατμαν Νιτυνάντα


Η ΑΜΜΑ σε διαλογισμό
 ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΣΑΣΤΤΒΑ
Όταν ο νους είναι σε σάττβα κατάσταση  (την στιγμή που κάνετε διαλογισμό υπερισχύει στο νου η σάττβα γκούνα), τότε ο διαλογισμός συμβαίνει φυσικά και αυθόρμητα. 
Σε σάττβα κατάσταση ο νους είναι διαυγής, σταθερός, γαλήνιος, ικανοποιημένος, αντιληπτικός, εστιασμένος.
Όταν υπερισχύει η ράτζας γκούνα είναι ανήσυχος, υπερδραστήριος, διασπασμένος, θέλει να έρθει σε επαφή με τα αντικείμενα των αισθήσεων και όταν υπερισχύει η τάμας γκούνα είναι ληθαργικός, βαριεστημένος, βαρύς, σκοτεινιασμένος, μη αντιληπτικός, κοιμισμένος.
Το ποιά γκούνα θα κυριαρχεί στον νου μας πιο συχνά και για περισσότερο χρόνο εξαρτάται από τα ποιά γκούνα υπερέχει ποσοστιαία στο νους μας. Παρά ταύτα μπορούμε με διάφορους τρόπους πριν ξεκινήσουμε τον διαλογισμό να φέρουμε το νου σε σάττβα κατάσταση.
Επειδή ο νους επηρεάζεται από ότι έρχεται σε επαφή για αυτό όταν βρισκόμαστε σε περιβάλλον σάττβα πολύ πιο εύκολα μπορούμε να τον φέρουμε και να τον διατηρήσουμε σε κατάσταση σάττβα. Για παράδειγμα όταν βρισκόμαστε στην φύση, σε ιερούς τόπους (όπως ο Παρθενώνας, οι Δελφοί,  άσραμ-πνευματικά κέντρα μεγάλων δασκάλων, στην παρουσία κάποιου φωτισμένου ή προχωρημένου μαθητή ο νους μας είναι πολύ πιο φωτεινός, ήρεμος, αντιληπτικός γαλήνιος και έτσι μπορούμε να διαλογιστούμε ευκολότερα.
Γι αυτό να επιδιώκετε όσο γίνεται να βρίσκεστε πιο συχνά σε τέτοια μέρη ώστε  ο νους να τρέφεται με σαττβικές ενέργειες και να μπορείτε να εμβαθύνετε στον διαλογισμό.
Όμως επειδή τον περισσότερο χρόνο κάνουμε διαλογισμό στο σπίτι μας για  αυτό είναι απαραίτητο να ορίσετε ένα χώρο στο σπίτι τον οποίο θα χρησιμοποιείτε αποκλειστικά για διαλογισμό και για τις άλλες πρακτικές. Δεν θα κάνετε καμία άλλη χρήση αυτού του χώρου ούτε θα μπορούν άλλα άτομα να τον χρησιμοποιούν ή να τον επισκέπτονται και να κάθονται σε αυτόν το χώρο. Είναι σημαντικό να βάλετε αντικείμενα με σάττβα δόνηση όπως οι εικόνες δασκάλων, σύμβολα ιερά, ημιπολύτιμους λίθους, λουλούδια, ιερά βιβλία όπως η Καινή διαθήκη, η Μπαγκαβάντ γκίτα, να ψάλετε ύμνους, μάντρα, να κάνετε προσευχές. Να καθαρίζετε, να αερίζετε τον χώρο, να καίτε λιβάνι και αιθέρια έλαια ώστε να αυξάνεται τις σαττβικές δονήσεις.
Όταν καθόμαστε να κάνουμε διαλογισμό κατ' αρχάς θα πρέπει να διαπιστώσουμε ποιά γκούνα κυριαρχεί εκείνη τη στιγμή στον νου μας. Και αμέσως μετά μέλημα μας είναι να φέρουμε το νου σε κατάσταση σάττβα.  Φυσικά δεν είναι πάντοτε της ίδιας έντασης η ταμασική και η ρατζασική κατάσταση. Όσο πιο έντονη βέβαια είναι  η κατάσταση τόσο πιο δύσκολο είναι να φέρουμε τον νου σε σάττβα κατάσταση. Φυσικά με την εμπειρία και την εξάσκηση γινόμαστε όλο και πιο ικανοί σε αυτό.
Αν υπερισχύει το τάμας μπορούμε να κάνουμε ένα κρύο ντους, μερικές δυναμικές ασκήσεις Χάθα Γιόγκα, μερικές ασκήσεις αναπνοών (πραναγιάμα), να τραγουδήσουμε ή να ακούσουμε μερικά μάντρα με έντονο ρυθμό, να βγούμε έξω να κάνουμε ένα μικρό περίπατο 10-15 λεπτά κάνοντας μάντρα. Όλα αυτά θα μας βοηθήσουν να βγούμε από την ταμασική κατάσταση.
Παρόμοια αν υπερισχύει  η ράτζας κατάσταση μπορούμε να κάνουμε ένα χλιαρό ντους, ασκήσεις χάθα  γιόγκα με ένα χαλαρό τρόπο και με συνδυασμό αναπνοής, μπορούμε να κάνουμε πραναγιάμα, ένα ήρεμο χορό, να ακούσουμε μάντρα με χαλαρωτικό ρυθμό ή χαλαρωτική μουσική, να τραγουδήσουμε ύμνους.
Είναι σημαντικό να κάνουμε τον διαλογισμό την ίδια ακριβώς ώρα, στην ίδια θέση, με την ίδια στάση. Ο νους (αλλά και το σώμα) προγραμματίζεται και έτσι μπορούμε πολύ πιο εύκολα να πετυχαίνουμε την σαττβική κατάσταση και συνεπώς ένα καλύτερο διαλογισμό.
Η αύξηση του σάττβα στον νου σχετίζεται με την διάλυση των εγωϊκών τάσεων οι οποίες είναι ρατζασοταμασικής φύσης, με το να κάνουμε πνευματικές πρακτικές, με το να προσλαμβάνουμε από τις πέντε αισθήσεις κατά κύριο λόγο σαττβικές εντυπώσεις ( οι εντυπώσεις είναι η κύρια τροφή του νου), να διατηρούμε σαττβικές σχέσεις, να τρώμε σαττβικές τροφές, να έχουμε συχνή επαφή με σαττβικούς τόπους, να έχουμε σαττβικές συνήθειες, να έχουμε συχνή (αν είναι δυνατόν επαφή) με δασκάλους ή προχωρημένος μαθητές, να ακούμε ιερή μουσική και μάντρα, να διαβάζουμε καθημερινά ιερά βιβλία όπως η Μπαγκαβάντ Γκίτα και βιβλία μεγάλων πνευματικών δασκάλων και να αποφεύγουμε σε σχέση με όλα τα παραπάνω ότι είναι τάμας και σταδιακά όλο και περισσότερο ότι είναι ράτζας.
Σάττβα είναι η βάση της καλής υγείας (σωματικής και ψυχικής)  και της πνευματικής μεταμόρφωσης. Τελικός στόχος είναι ο νους μας να γίνει ολοκληρωτικά σαττβικός και μέσω του συνεχή καθημερινού διαλογισμού να συγχωνευτεί στην πηγή του την Συνειδητότητα (Άτμαν, Μπράμαν, Πνεύμα, Θεός κ.λπ.) και να αποκτήσει την αγνότητα και την λαμπρότητα της Συνειδητότητας. Αυτό είναι φώτιση και απελευθέρωση.
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΓΚΟΥΝΑΣ (Σάττβα-Ράτζας-Τάμας)

Σύμφωνα με την Αγιουρβέδα η φύση αποτελείται από τρεις πρωταρχικές ποιότητες (γκούνας) οι οποίες είναι οι κύριες δυνάμεις της συμπαντικής σοφίας που καθορίζουν την πνευματική μας ανάπτυξη.
Για οποιαδήποτε πραγματική θεραπεία του νου και πνευματική πρόοδο πρέπει να κατανοήσουμε αυτές τις δυνάμεις και να μάθουμε πώς να εργαζόμαστε με αυτές, όχι μόνο σε σχέση με τον εξωτερικό κόσμο αλλά και μέσα στον ψυχισμό μας.

Ονομάζονται Γκούνας που στα σανσκριτικά σημαίνει «εκείνο που δεσμεύει» επειδή αν κατανοηθούν λάθος μας δεσμεύουν στον εξωτερικό κόσμο.
Οι τρεις γκούνας είναι οι πιο λεπτοφυείς ποιότητες της φύσης που αποτελούν το υπόβαθρο της ύλης, της ζωής και του νου.
Όλα τα αντικείμενα του σύμπαντος συνίστανται από διάφορους συνδυασμούς αυτών των τριών γκούνας.

ΣΑΤΤΒΑ

Είναι η ποιότητα της ευφυΐας, της αρετής, της καλοσύνης, και φέρνει αρμονία, ισορροπία, σταθερότητα. Έχει μια κίνηση προς τα μέσα και προς τα πάνω και επιφέρει το ξύπνημα της συνείδησης. Μας δίνει ευτυχία και ικανοποίηση που έχουν διάρκεια. Είναι η αρχή της διαύγειας, της ευρείας αντίληψης και της ειρήνης. Είναι η δύναμη της αγάπης που ενώνει όλα τα πράγματα σε ένα.

ΡΑΤΖΑΣ

Είναι η ποιότητα της αλλαγής, της δράσης και της αναταραχής. Είναι η δύναμη του πάθους που επιφέρει ανησυχία και διαμάχη (σύγκρουση). Έχει μια κίνηση προς τα έξω και αναζητά τη δράση και τις αισθησιακές απολαύσεις. Προκαλεί ανησυχία, αναστάτωση και θολώνει τη κατανόηση. Η ράτζας φέρνει απληστία, έλλειψη ικανοποίησης, πόνο και δυστυχία. Αναζητά δύναμη, χρήμα, εξουσία, φήμη.

ΤAMAΣ

Είναι η ποιότητα της βραδύνοιας, του σκότους και της αδράνειας. Είναι η δύναμη της άγνοιας που παρεμποδίζει την ορθή δράση και επιβραδύνει τα πράγματα. Έχει μια κίνηση προς τα κάτω και είναι αιτία αποσύνθεσης και διάσπασης. Το τάμας φέρνει άγνοια και πλάνη στο νου, νωθρότητα, τεμπελιά, υπερβολικό ύπνο, προκαλεί αναισθησία και χάσιμο της επαγρύπνησης. Είναι η αρχή του υλισμού και της ασυνειδησίας η οποία καλύπτει τη συνειδητότητα μας.
Διάβασε περισσότερα για τις γκούνας: 
και στην Μπαγκαβάντ Γκίτα κυρίως στα κεφάλαια 14, 17, και 18