Saturday, June 20, 2020

Η Χαλάρωση ¬ Atman Nityananda



Η Χαλάρωση

Η χαλάρωση είναι μια από τις βασικές πρακτικές με σημαντικά οφέλη και στην υγεία και στην άσκηση και την πνευματική μας πρόοδο. Γι’ αυτό θα  πρέπει από την αρχή να δώσουμε μεγάλη έμφαση στο να αναπτύξουμε την ικανότητα μας να χαλαρώνουμε βαθιά το σώμα μας και μέσω αυτού την ζωτική ενέργεια και το νου.

Η χαλάρωση στον εαυτό της χρησιμοποιείται για να ξεκουράσουμε το σώμα, να ανανεώσουμε την ζωτική ενέργεια, να χαλαρώσουμε από το στρες, το άγχος και γενικά την συναισθηματική και νοητική ένταση και να ξεκουράσουμε τον νου.

Η χαλάρωση χρησιμοποιείται επίσης ως προκαταρκτική πρακτική για να προετοιμάσουμε σώμα, ενέργεια και νου για να κάνουμε άλλες πρακτικές όπως η συγκέντρωση, ο διαλογισμός, ο στοχασμός, η αυτοέρευνα, οι θετικές επιβεβαιώσεις και οραματισμούς.

Χαλάρωση και διαλογισμός

Όταν υπάρχουν εντάσεις στο σώμα είναι δύσκολο να ηρεμήσουμε τον νου και να συγκεντρωθούμε. Οι εντάσεις και τα σφιξίματα στο σώμα μας ενοχλούν και μας αποσπούν την προσοχή και επιπλέον δεν επιτρέπουν την ομαλή ροή της ζωτικής ενέργειας που έχει σαν αποτέλεσμα να είναι ο νους ανήσυχος. ‘

Μέσω της χαλάρωσης, ηρεμούμε το σώμα, την ζωτική ενέργεια τον νου (και στο επίπεδο των συγκινήσεων και της σκέψης) και ερχόμαστε σε μια ήρεμη αντιληπτική κατάσταση η οποία μας επιτρέπει να εμβαθύνουμε στην συγκέντρωση και στον διαλογισμό. Μέσω της χαλάρωσης αποτραβούμε την προσοχή από τα εξωτερικά ερεθίσματα και σιγά σιγά την σταθεροποιούμε μέσα μας, αυξάνουμε την αντιληπτικότητα προς τα μέσα και καθώς ηρεμεί ο νους δημιουργείται χώρο για να αντιληφθούμε την εσωτερική σιωπηλή παρουσία που είναι η αληθινή μας φύση.

Την χαλάρωση μπορούμε να την κάνουμε ξαπλωμένοι ανάσκελα με τα πόδια ελαφρώς ανοιχτά και τα χέρια άνετα δίπλα από το σώμα με τις παλάμες προς τα επάνω, όταν θέλουμε να κάνουμε βαθιά χαλάρωση για ξεκούραση και αναζωογόνηση και σε στάση διαλογισμού όταν την κάνουμε ως προκαταρκτική πρακτική προετοιμασίας για τον διαλογισμό ή άλλη πρακτική. Μπορούμε επίσης να κάνουμε μια μίνι χαλάρωση σε κάποιο διάλλειμα στην δουλειά καθιστοί σε κάποια καρέκλα, πολυθρόνα, καναπέ, κ.λπ..

Χαλάρωση και υγεία

Η χαλάρωση μας βοηθάει στην υγεία του σώματος, καθώς και στην συναισθηματική και νοητική υγεία και αρμονία.

Μέσα από την χαλάρωση του σώματος, της ζωτικής ενέργειας και του νου μειώνουμε την ένταση του στρες και του άγχους και την ανησυχία στον νου και το συναίσθημα που είναι από τις κύριες αιτίες των ψυχοσωματικών ασθενειών. Μας βοηθούν επίσης να  εξισορροπήσουμε την ζωτική ενέργεια και να μειώσουμε την ένταση του στρες και του άγχους μας οι αναπνευστικές ασκήσεις.

Η χαλάρωση μειώνει την ένταση και τα σφιξίματα στους μύες, μειώνει την αρτηριακή πίεση, επιβραδύνει την καρδιακή και αναπνευστική λειτουργία, ισορροπεί την ροή της ζωτικής ενέργειας, χαλαρώνει το νευρικό σύστημα και έτσι δίνει την ευκαιρία στο σώμα, την ενέργεια και τον νου να ξεκουραστούν και να αυτοθεραπευτούν μέσα από τον έμφυτο μηχανισμό αυτοϊασης.

Η διαδικασία χαλάρωσης

Στην χαλάρωση που προτείνω, χαλαρώνουμε το σώμα περνώντας την προσοχή μας σαν σκάνερ από τα πόδια μέχρι το κεφάλι σιγά-σιγά μία ή περισσότερες φορές. Νοιώθουμε κατά σειρά: τα δάκτυλα των ποδιών, τις πατούσες, τους αστραγάλους, τις κνήμες, τις γάμπες, τα γόνατα, τους μηρούς, την κοιλιά, την λεκάνη, την μέση, την σπονδυλική στήλη, την πλάτη, τον αυχένα, τους ώμους, τα μπράτσα, τους βραχίονες, τους καρπούς, τις παλάμες, τα δάκτυλα των χεριών, την κοιλιά, το στήθος, τον λαιμό, το πηγούνι, το στόμα, τα μάγουλα, τα μάτια, το μέτωπο, και τέλος το κεφάλι. Καθώς νοιώθουμε τα διάφορα μέρη του σώματος μας και αποκτάμε επίγνωση της κατάστασης τους οι εντάσεις χαλαρώνουν.

Θα μας βοηθήσει ακόμη περισσότερο να χαλαρώσουμε τα διάφορα μέρη του σώματος αν καθώς νοιώθουμε το κάθε μέρος του σώματος  λέμε νοερά ότι αυτό το μέρος του σώματος είναι χαλαρό. Ξεκινώντας από τα πόδια, νοιώθουμε το κάθε μέρος του σώματος λέγοντας νοερά (θυμίζω πως μένουμε για λίγο στο κάθε μέρος του σώματος για να έχουμε καθαρή επίγνωση της κατάστασης του): τα δάκτυλα των ποδιών μου είναι χαλαρά, οι πατούσες μου είναι χαλαρές, οι αστράγαλοι μου είναι χαλαροί, οι κνήμες μου είναι χαλαρές, οι γάμπες μου είναι χαλαρές, τα γόνατα μου είναι χαλαρά, οι μηροί μου είναι χαλαροί, η κοιλιά μου (κάτω μέρος) είναι χαλαρή, η  λεκάνη μου είναι χαλαρή, η  μέση μου είναι χαλαρή, η σπονδυλική μου στήλη είναι χαλαρή, η πλάτη μου είναι χαλαρή, ο αυχένας και ο λαιμός μου (πίσω μέρος) είναι χαλαρός, οι ώμοι μου είναι χαλαροί, τα μπράτσα μου είναι χαλαρά, οι βραχίονες μου είναι χαλαροί, οι καρποί μου είναι χαλαροί, οι παλάμες μου είναι χαλαρές, τα δάκτυλα των χεριών μου είναι χαλαρά, η κοιλιά μου (αφαλός, ηλιακό πλέγμα, στομάχι) είναι χαλαρή, το στήθος μου είναι χαλαρό, η ο λαιμός μου (μπροστινό μέρος) είναι χαλαρός,  το πηγούνι μου είναι χαλαρό, το στόμα μου είναι χαλαρό, τα μάγουλα μυ είναι χαλαρά, τα μάτια μου είναι χαλαρά, το μέτωπο μου είναι χαλαρό και τέλος το κεφάλι μου είναι χαλαρό. Επαναλαμβάνουμε την παραπάνω διαδικασία περισσότερες από μια φορές αν το κρίνουμε απαραίτητο, μέχρι να νοιώσουμε το σώμα χαλαρό. Καθώς νοιώθουμε τα διάφορα μέρη του σώματος μας και αποκτάμε επίγνωση της κατάστασης τους  οι εντάσεις χαλαρώνουν.

Αφού  χαλαρώσουμε το σώμα μέσα από την παραπάνω διαδικασία, μπορούμε να παραμείνουμε σε αυτήν την κατάσταση χαλάρωσης χωρίς να κάνουμε κάτι άλλο από να παραμένουμε σε επίγνωση του σώματος, του νου και της εσωτερικής σιωπής. Εναλλακτικά μπορούμε να εστιαστούμε στην αναπνοή (στον ρυθμό της αναπνοής μας) και να παραμείνουμε στην αναπνοή ή να επαναλαμβάνουμε μακρόσυρτα το μάντρα ‘Ομ* (ή κάποιο άλλο μάντρα) σε συνδυασμό με την αναπνοή. Επίσης μπορούμε να επαναλαμβάνουμε φράσεις-αλήθειες σε σχέση με την αληθινή μας φύση (π.χ. ‘Είμαι Μπράμαν, Ομ Μπράμαν’)  ή να κάνουμε θετικές επιβεβαιώσεις σε σχέση με κάποια αρετή ή ιδιότητα που θέλουμε να αναπτύξουμε.  

Σχόλιο
επαναλαμβάνουμε σε συνδυασμό με την αναπνοή μακρόσυρτα το μάντρα ‘Ομ*: Διαβάστε περισσότερα σχετικά με τον συνδυασμό της αναπνοής με το μάντρα  στο θέμα ‘Η Πρακτική του Διαλογισμού’.