Σάββατο, 12 Μαΐου 2012

ΒΑΖΟΝΤΑΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ~ Ατμαν Νιτυανάντα


ΒΑΖΟΝΤΑΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ

Ελευθερία, ειρήνη, αγάπη, πληρότητα, ευδαιμονία είναι χαρακτηριστικά της Αληθινής μας Φύσης

Μπορούμε να τα βιώσουμε μόνο όταν ο νους είναι ήρεμος και εστιασμένος στο κέντρο της ύπαρξης μας, στην ουσία μας, την ζωντανή σιωπηλή παρουσία.

Α. Νους εξωστρεφής
→ ταύτιση με τις μορφές, μηχανικές σκέψεις, παρορμήσεις κατώρερα συναισθήματα.
→ δεσμά, μιζέρια, δυστυχία, απόλαυση, με φευγαλέες στιγμές, πληρότητας, ελευθερίας, ευτυχίας.

Β. Νους εσωστρεφής
→ μη ταύτιση με τις μορφές, τις σκέψεις, τις παρορμήσεις, τα συναισθήματα.
→ βίωση της ουσίας μας (Συνειδητότητα, Άτμαν ) που είναι ελευθερία, ειρήνη, αγάπη, πληρότητα, ευδαιμονία.

Η πνευματική άσκηση μας βοηθάει να κάνουμε το νου εσωστρεφή και προσηλωμένο στο κέντρο μας, τη συνείδηση.

Για να κάνουμε πνευματική άσκηση απαιτείται να έχουμε προγραμματισμένη ζωή και να ασκούμαστε συστηματικά και καθημερινά με ένα οργανωμένο πρόγραμμα άσκησης.

Για να φέρει αποτελέσματα η πνευματική άσκηση απαιτείται σταθερότητα στο πρόγραμμα, ζήλος, επιμονή, υπομονή, αντοχή στις δυσκολίες και αντιξοότητες, θάρρος, σταθερή αποφασιστικότητα, πίστη (στον εαυτό μας, τις γραφές και τους Δασκάλους), συνέχεια σκοπών και στόχων.
 
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΜΕ ΣΤΟΧΟΥΣ

1.         αυξάνει το κίνητρο και ενδιαφέρον
2.         μας βοηθάει να γίνουμε πιο μεθοδικοί και αποτελεσματικοί
3.         μας βοηθάει να έχουμε πιο γρήγορα αποτελέσματα
4.         μας βοηθάει να αξιολογήσουμε τη προσπάθειά μας
5.         μας παρακινεί να αυξήσουμε την προσπάθεια μας και να παραμείνουμε σταθεροί στο πρόγραμμα μας
6.         μας βοηθάει να γίνουμε πιο δημιουργικοί στο να βρίσκουμε τρόπους και μεθόδους να πετυχαίνουμε τους στόχους και να τρόπους να ξεπερνάμε τα εμπόδια
7.         μας βοηθάει να βρίσκουμε τα αδύνατα σημεία μας
8.         μας βοηθάει να είμαστε πιο συγκεντρωμένοι σε αυτό που είναι σημαντικό.

Στην αρχή σχεδιάζουμε ένα πρόγραμμα καθημερινής πνευματικής άσκησης το οποίο προσπαθούμε να ασκούμε ανελλιπώς και σταθερά (τροποποιήσεις γίνονται όταν υπάρχει ανάγκη).

Το πρόγραμμα πρέπει να είναι ανάλογο των αναγκών και των δυνατοτήτων μας.  

Είναι αναγκαίο να ελέγχουμε τακτικά κατά πόσο ακλουθούμε με συνέπεια το πρόγραμμα ή όχι, και αν όχι να δούμε ποιες αδυναμίες μας και ποιοι άλλοι παράγοντες είναι εμπόδια στην εκπλήρωση του. Αφού εντοπίσουμε τις αιτίες που μας εμποδίζουν να το εφαρμόσουμε παίρνουμε τα κατάλληλα μέτρα. Αν πρόκειται για δικές μας αδυναμίες, κάποιες νοητικές αντιστάσεις ή κάποιο ελάττωμα δουλεύουμε με αυτά και εξαλείφουμε τα νοητικά και συναισθηματικά εμπόδια που πιθανά εμποδίζουν την εφαρμογή του. Αν πρόκειται για άλλους παράγοντες παίρνουμε τα κατάλληλα μέτρα.

Εξετάζουμε τακτικά την αποτελεσματικότητα του προγράμματος και κάνουμε τις απαραίτητες αλλαγές.  

Δεν διστάζουμε να ζητήσουμε βοήθεια για οτιδήποτε σχετίζεται με το πρόγραμμα και τις μεθόδους, τεχνικές και πρακτικές που ακολουθούμε. Μπορούμε να βρούμε βοήθεια από έμπειρους προχωρημένους μαθητές, δασκάλους ή από βιβλία δάσκαλων, βίντεο κ.λπ..

Κάνουμε ένα ετήσιο πρόγραμμα και βάζουμε συγκεκριμένους στόχους (με χρονοδιάγραμμα) τους όποιους προσπαθούμε να επιτύχουμε μέσα από τα μέσα, τις τεχνικές και μεθόδους που θα επιλέξουμε.

Οι στόχοι μπορεί να σχετίζονται με το ίδιο το πρόγραμμα, με ανάπτυξη αρετών και ικανοτήτων, με ανάπτυξη των πρακτικών, των τεχνικών κ.λπ.

ΕΙΔΗ ΣΤΟΧΩΝ
·       βραχυπρόθεσμοι στόχοι (πρακτική, ημέρα ή εβδομάδα)
·       μεσοπρόθεσμοι στόχοι (μήνας, τρίμηνο)
·       μακροπρόθεσμοι στόχοι (ετήσιος)
·       τελικός στόχος (αυτοπραγμάτωση)


Όταν βάζετε στόχους να θυμάστε: 
 
«Να είστε απλοί»
«Να είστε ευέλικτοι»
«Να είστε ανοιχτόμυαλοι»
 
« Ακολουθήστε το μέτρο και την κοινή λογική» 

"Επικεντρωθείτε στο τώρα, στην παρούσα στιγμή"
"Βιώστε πλήρως την κάθε στιγμή της πρακτικής σας" 
"Αφιερώστε την στο Θεό"

ΠΩΣ ΒΑΖΟΥΜΕ ΣΤΟΧΟΥΣ

Κρατήστε τη διαδικασία καθορισμού των στόχων απλή



Ακολουθήστε το μέτρο και την κοινή λογική



Αξιολογήστε το σημερινό επίπεδο σας σε αυτά που θέλετε να ασκηθείτε και να αναπτύξετε



Γράψτε τους στόχους σας (αυτό είναι πολύ σημαντικό!)



Θέστε ρεαλιστικούς στόχους σε σχέση με το επίπεδο σας και το διαθέσιμο χρόνο σας. Η δυσκολία του στόχου/ων να είναι ανάλογη του επιπέδου σας που έχετε εκτιμήσει προηγουμένως.  

Θέστε στόχους μέτρια δύσκολους, ώστε να είναι προκλητικοί για να αυξήσουν το κίνητρο χωρίς όμως να είναι πολύ υψηλοί και δημιουργήσετε μη απαραίτητο άγχος και στρες.


Θέστε συγκεκριμένους στόχους και όχι αόριστους. Ορίστε τι ακριβώς θέλετε να πετύχετε.



Θέστε στόχους με βάση την ποσότητα την ποιότητα και την σταθερότητα. Ορίστε τι ακριβώς θέλετε να επιτύχετε. Βάλτε με ακρίβεια πόσο χρόνο θα ασκηθείτε, πόσες φορές θα επαναλάβετε μια άσκηση, πόσο συχνά θα την κάνετε.



Ακολουθήστε την βήμα – βήμα προσέγγιση. Αυξήστε την ποσότητα και τη δυσκολία των στόχων σταδιακά (βήμα προς βήμα). Μην βιάζεστε να κάνετε ‘μεγάλα’ πράγματα. Βάλτε ένα μίνιμουμ προγράμματος το οποίο θα ακολουθείτε χωρίς καμία παρέκκλιση. Αυξάνετε τον χρόνο πρακτικής πολύ αργά αλλά σταθερά. Τα σκαμπανεβάσματα δεν βοηθούν αλλά η σταθερότητα ναι.



Ορίστε ένα χρονοδιάγραμμα για την επίτευξη του στόχου



Αποφασίστε τα μέσα (τεχνικές, πρακτικές, μεθόδους) που θα χρησιμοποιήσετε


Αξιολογείστε την πρόοδο σας Και επανεκτιμήστε και αξιολογείστε τους στόχους (κάθε εβδομάδα- κάθε μήνα, κάθε τρίμηνο, κάθε χρόνο


Να είστε ευέλικτοι και να κάνει τροποποιήσεις ή να αλλάξετε το στόχο, εάν αυτό είναι αναγκαίο.


ΠΡΟΣΟΧΗ

Μην ορίσετε πάρα πολλούς βραχυπρόθεσμους στόχους. Οι πολλοί στόχοι μπορεί να σας μπερδέψουν αντί να σας βοηθήσουν.
Μην ορίσετε μη ρεαλιστικούς στόχους μακριά από το επίπεδο και το χρόνο σας.
Επίσης, θυμηθείτε να είστε ευέλικτοι.
Θα χρειαστεί πιθανόν να τροποποιήσετε αρκετές φορές το πρόγραμμα και τους στόχους, ειδικά στην αρχή που δεν θα έχετε εμπειρία να εκτιμήσετε με ακρίβεια τις δυνατότητες σας και να το πώς να βάζετε στόχους.
Η αλλαγή των στόχων δεν είναι ένα σημάδι της αποτυχίας. Απλά σας βοηθά να γίνει πιο συγκεκριμένοι για το τι πρέπει να κάνετε στις παρούσες συνθήκες, λαμβάνοντας υπόψη πληροφορίες αλλά εμπειρίες που δεν είχατε στην διάθεση σας όταν ορίσατε αρχικά τους στόχους σας.

ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΒΑΛΟΥΜΕ ΣΤΟΧΟΥΣ 
  • ως προς το πρόγραμμα 
  • ως προς την ανάπτυξη ικανοτήτων 
  • ως προς την ανάπτυξης αρετών και εξάλειψη ελαττωμάτων
  • ως προς την εξάλειψη εμποδίων επιβλαβών συνηθειών

 Όταν για κάποιο λόγο δεν τηρώ το πρόγραμμα ή τους στόχους δεν έχει νόημα, ούτε βοηθάει σε τίποτα να αντιδρούμε συναισθηματικά (με ενοχές, στενοχώρια κλπ. είναι παιχνίδι του εγώ). Με νηφαλιότητα βλέπω τι δεν πάει καλά, ψάχνω την αιτία που συμβαίνει αυτό και λαμβάνω μέτρα για να τους πετύχω. και κάνω τις ανάλογες τροποποιήσεις.

Αλλά επειδή το εγώ μας αντιδρά αυτόματα και μηχανικά, πιθανόνατα θα νοιώσουμε ενοχές, αίσθηση ανικανότητας, κατωτερότητας, ανασφάλεια κ.λπ. Σε αυτή την περίπτωση κάνουμε εργασία με αυτά τα συναισθήματα, με σκοπό να τα εξαλείψουμε από τον ψυχισμό μας, γιατί και αυτά είνια εμπ΄διο στο σκοπό μας.

Στην ουσία η πνευματική άσκηση είναι μια συνεχής διαδικασία μέσα από την οποία να προσπαθούμε να ανακαλύψουμε και να εξαλείψουμε οτιδήποτε εμποδίζει την μεταμόρφωση μας και την επίγνωση της αληθινής μας φύσης και την εδραίωση μας σε αυτή.

Α. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ως προς το πρόγραμμα

Να κοιμάμαι και να ξυπνάω σταθερές ώρες ώστε να έχω ενέργεια και το πρόγραμμα μου να γίνεται απρόσκοπτα

Να κάνω το διαλογισμό με την ίδια διαδικασία, στην ίδια θέση, την ίδια ώρα.


Να αφιερώνω κάθε βράδυ χρόνο να κάνω ενδοσκόπηση, να ερευνώ το νου και να εξαλείφω εγωϊκές τάσεις με συγκεκριμένες τεχνικές.

Να κάνω το διαλογισμό σταθερά πρωί & βράδυ χωρίς να χάνω πάνω από 2 φορές τη βδομάδα

Β. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ως προς την ανάπτυξη ικανοτήτων

Να αυξήσω τη διάρκεια της πραναγιάμα (ασκήσεις αναπνευστικές) μέσα σε 6 μήνες από 10’ σε 20’λεπτά και το διαλογισμό από 20’ σε 35’.
Να μένω τελείως ακίνητος στην θέση (ασάνα) διαλογισμού (Η ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟΥ
Να κάνω συγκεκριμένη ώρα ή συγκεκριμένα μάλας τζάπα νάμα (διάβασε, Η ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ (Japa Nama)

Να αυξήσω την ικανότητα συγκέντρωσης
Να αναπτύξω την ικανότητα να παραμένω σε εγρήγορση, να θυμάμαι τον εαυτό μου

Γ. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ως προς τις αρετές και τα ελαττώματα

Να αναπτύξω κάποια αρετή (π.χ. υπομονή, η συμπόνια, η ευγένεια, η αποδοχή, αταραξία, κ.λπ., )
Να διαλύσω κάποιο/α ελάττωμα (π.χ. θυμό, ζήλια, κριτική στους άλλους, )
Εξάλειψη κάποιας συνήθειας: τσιγάρο, αλκοόλ, να μιλάμε πάρα πολύ, κουτσομπολιό, , τηλεόραση, σεξ ταινίες σεξ και βίας).

Καλή επιτυχία

Αγάπη, Ειρήνη, Αρμονία