Tuesday, December 4, 2018

Αυτοέρευνα - Η ουσία της αυτογνωσίας ~ Άτμαν Νιτυανάντα




Αυτοέρευνα -  Η ουσία της αυτογνωσίας

Το εγώ υπάρχει και ζει μέσα στο χρόνο που το ίδιο δημιουργεί μέσω της φαντασίας και της σκέψης,  κινείται ανάμεσα στο παρελθόν και στο μέλλον και έχει δυσαρμονική σχέση με το παρόν (σχέση ταύτισης, προσκόλλησης, αντίστασης).  

Αλλά αυτό που πραγματικά είμαστε είναι άχρονο και εκδηλώνεται μόνο τώρα, ζούμε και υπάρχουμε μόνο τώρα, που σημαίνει ότι μόνο τώρα μπορούμε να βιώσουμε την ελευθερία, την πληρότητα, την ειρήνη και την ευδαιμονία που είμαστε.

Μπορούμε να συνειδητοποιήσουμε αυτό που πραγματικά είμαστε και να βιώσουμε την πληρότητα, την ειρήνη και την ευδαιμονία που είμαστε, αν αφοσιωθούμε στο να ερευνήσουμε λεπτομερώς τον εαυτό μας εδώ και τώρα χωρίς προκαταλήψεις και προσδοκίες. 

Το εγώ έχει χίλιους δυο τρόπους να μας αποσπά την προσοχή και το ενδιαφέρον και να μας κρατάει στο επίπεδο του κατώτερου νου και σε κατάσταση ταύτισης. Αν πάψουμε όμως να δίνουμε την προσοχή μας σε σκέψεις και φαντασίες για το μέλλον, αν αφήσουμε στην άκρη το παρελθόν και αν σταματήσουμε να κριτικάρουμε το παρόν, δεν αφήνουμε πολύ χώρο στο εγώ να μας τραβάει την προσοχή και να μας ταυτίζει με τις φαντασίες του.  

Έτσι θα έχουμε χώρο και ενέργεια να δούμε και να ερευνήσουμε τι γίνεται μέσα μας εδώ και τώρα.  Για να αντιληφθούμε και να κατανοήσουμε τον εαυτό μας σε βάθος, δεν μας βοηθούν οι θεωρητικές ερωτήσεις αυτογνωσίας και πνευματικότητας, αλλά οι ερωτήσεις που μας βοηθούν να ερευνήσουμε εξονυχιστικά την άμεση εμπειρία μας. Με τις κατάλληλες ερωτήσεις, με προσοχή και διάκριση μπορούμε να ερευνήσουμε τον εαυτό μας έτσι όπως είναι εδώ και τώρα και αυτή η έρευνα θα μας βοηθήσει να συνειδητοποιήσουμε τι δεν είμαστε και τι πραγματικά είμαστε, να διακρίνουμε την αληθινή μας φύση από την κατώτερη, να φτάσουμε στο κέντρο της ύπαρξης μας.

Ερωτήματα που μπορούν να μας βοηθήσουν σε αυτήν την σε βάθος έρευνα του εαυτού μας είναι:

Ποιος ή τι πραγματικά είμαι; Είμαι το σώμα; Είμαι τα θέλω μου και τα δεν θέλω μου; Είμαι οι επιθυμίες μου; Είμαι  οι ιδέες  και  πεποιθήσεις  μου; Είμαι το εγώ και η προσωπικότητα; Είμαι τα συναισθήματα μου; Τι με εμποδίζει εδώ και τώρα, να συνειδητοποιήσω την αληθινή μου φύση; Τι είναι αυτό που αντιλαμβάνεται όλα αυτά που αποτελούν την εμπειρία μου το βίωμα μου; Ποιο είναι το υποκείμενο της εμπειρίας; Πώς μπορώ να απαλλαγώ από την ψευδαίσθηση ότι είμαι το σώμα και ο νους; Τι με εμποδίζει εδώ και τώρα, να βιώσω την ειρήνη, την πληρότητα που είμαι; Πώς μπορώ να απαλλαγώ από αυτό το συναίσθημα ή την πεποίθηση (το κάθε συναίσθημα ή πεποίθηση που με εμποδίζει να βιώσω εδώ και τώρα την ειρήνη και την πληρότητα που είμαι;

Είναι αναγκαίο να κάνουμε αυτές τις ερωτήσεις ξανά και ξανά και να εμβαθύνουμε σε αυτές. Κάνουμε τις ερωτήσεις για να παρατηρήσουμε προσεκτικά τον εαυτό μας, για να παρατηρήσουμε με προσοχή και διάκριση το καθετί που αντιλαμβανόμαστε, να το ερευνήσουμε και να αποκτήσουμε ξεκάθαρη εικόνα για το τι είναι, πως λειτουργεί και ποια η σχέση μας με αυτό. Η σημαντικότερη άποψη αυτής της έρευνας είναι να ερευνήσουμε και να συνειδητοποιήσουμε τι δεν είμαστε, να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν είμαστε όλα αυτά με τα οποία είμαστε ταυτισμένοι και θεωρούμε λανθασμένα ως εαυτό μας. 

Μόνο τώρα μπορείτε να κάνετε αυτήν την έρευνα για τον εαυτό σας, μόνο τώρα μπορείτε να στρέψετε την προσοχή και το ενδιαφέρον στον εαυτό σας και να ανακαλύψετε την πηγαία ελευθερία, ευτυχία και ειρήνη που είναι συνεχώς παρόντα μέσα σας.

Δεν υπάρχει ούτε παρελθόν, ούτε μέλλον γι' αυτό που πραγματικά είμαστε, δεν υπάρχει χρόνος ούτε τόπος που μπορούμε να βρούμε την ευτυχία, την ειρήνη και την πληρότητα. Μπορούμε να τα βιώνουμε όταν είμαστε επικεντρωμένοι μέσα μας εδώ και τώρα, γιατί μόνο τώρα υπάρχουμε, γιατί η ειρήνη και η ευδαιμονία είναι παρόντα στο κέντρο μας  εδώ και τώρα.