Ιδιότητες και αρετές που πρέπει να αναπτύξουμε!
Βασικός τρόπος για να αποδυναμώσουμε τις
εγωϊκές τάσεις και να φτάσουμε στην συνειδητή ένωση με τον Θεό είναι η ανάπτυξη
των αρετών και των ανώτερων ικανοτήτων του νου.
Ο Σουάμι Σιβανάντα αναφέρει ότι μπορούμε να
εξαλείψουμε τις εγωϊκές τάσεις και συνήθειες με την ανάπτυξη της αντίστοιχης
αρετής ή αρετών ή θετικής συνήθειας. Για παράδειγμα μπορούμε να αδυνατίσουμε το
μίσος με την ανάπτυξη αρετών όπως η αγάπη, η συμπόνοια και συγχώρεση. Η πλήρης
εξάλειψη του μίσους καθώς και όλων των εγωϊκών τάσεων γίνεται σε βαθιά πλήρη
ένωση και συνειδητοποίηση του Θεού.
Σημαντικές ικανότητες και αρετές είναι: η αφοσίωση, η υπομονή, η επιμονή, το θάρρος, η ειλικρίνεια, η αντοχή στις
δυσκολίες και στον πόνο, η αποφασιστικότητα, η αυτοπεποίθηση, η πίστη στον Θεό,
στις διδασκαλίες και στον δάσκαλο (αν
έχουμε κάποιον δάσκαλο), η σεξουαλική εγκράτεια, το θάρρος, η αγάπη για την
εργασία, η διάκριση, η απόσπαση, η δύναμη της θέλησης, η απάθεια, η αταραξία
και η συγκέντρωση.
Οι ικανότητες και οι αρετές αναπτύσσονται και ωριμάζουν σταδιακά μέσα από την
άσκηση, τις πειθαρχίες, τις πρακτικές, τον εξαγνισμό του νου και την αύξηση της
σάττβα ποιότητας και τον διαλογισμό.
Φιλαλήθεια. Να γίνουμε συνεπείς σε ό,τι λέμε και σε
ό,τι κάνουμε, να είμαστε ειλικρινείς, να μην λέμε ψέματα, να μην κοροϊδεύουμε
και να μην εξαπατούμε του άλλους (ούτε τον εαυτό μας), να μην
υποκρινόμαστε, να λέμε την αλήθεια (φιλαλήθεια).
Να μην δίνουμε υποσχέσεις που δεν τηρούμε, έστω και για μικρά πράγματα, όπως το
να πούμε σε κάποιον ‘θα σε πάρω τηλέφωνο’ και να μην το κάνουμε. Αγάπη
για την αλήθεια και έρευνα για να γνωρίζουμε την αλήθεια.
Μη-βία. Να σεβόμαστε όλα τα όντα και τον εαυτό μας
και να μην ασκούμε σωματική ή ψυχολογική βία σε κανέναν συμπεριλαμβανομένου και
του εαυτού μας (μη-βία). Να
εγκαταλείψουμε τις βλαβερές για την υγεία μας συνήθειες (ποτό, ξενύχτια, κακή διατροφή, υπερβολές κάθε είδους, κ.λπ.).
Απλότητα. Να ζούμε με απλότητα, να περιορίσουμε τις
επιθυμίες μας και να ζούμε με όσα πράγματι είναι απαραίτητα για να ζούμε
υγιείς. Να μην καταναλώνουμε και αγοράζουμε πράγματα χρησιμοποιώντας τα απλά
σαν ένα μέσο για να ξεφεύγουμε προσωρινά από την βαρεμάρα και το ανικανοποίητο
που δημιουργεί το κατώτερο εγώ μας και η ακόρεστη επιθυμία για αισθητηριακές
εμπειρίες.
Έλεγχος των αισθήσεων. Να μην επιτρέπουμε τις αισθήσεις να τρέχουν
ανεξέλεγκτα όπου θέλουν. Να αποτραβάμε την προσοχή από τις αισθήσεις και να την
στρέφουμε μέσα μας στην σιωπηλή παρουσία του Είναι. Και όταν είναι έξω να
έρχονται σε επαφή με σαττβικές
εντυπώσεις.
Έλεγχος του νου. Να διατηρούμε τον νου προσεκτικό, ήρεμο,
εστιασμένο και σε επαφή με την εσωτερική σιωπή. Να μην επιτρέπουμε τον νου να τρέχει ανεξέλεγκτα
προς τα αντικείμενα των αισθήσεων και να μας κάνει να ταυτιζόμαστε με αυτά ή να
μην τον αφήνουμε να πετάγεται ακατάστατα από το ένα θέμα στο άλλο και να μας τραβάει
την προσοχή και έτσι να μας αποσπά από την σιωπηλή παρουσία και την ειρήνη του Είναι
μας. Να μην επιτρέπουμε να εκδηλώνονται ανεξέλεγκτα στον νου μας κάθε λογής σκέψεις
μέσα από τις οποίες να εκδηλώνεται το εγώ (επιθυμίες, πάθη, συναισθήματα,
συνήθειες) και να δυναμώνει.
Καλλιέργεια θετικών σκέψεων. Για να μην δίνουμε χώρο να εκδηλώνονται
αρνητικές σκέψεις καλλιεργούμε συνεχώς θετικές σκέψεις Είναι ευοίωνο και
μεταμορφωτικό να σκεφτόμαστε το φως, την ειρήνη, την αγάπη και να προσευχόμαστε
για το καλό όλων. Ύψιστη θετική σκέψη το όνομα του Θεού (π.χ. Ομ Ναμά Σιβάϊ)
και φράσεις-αλήθειες σχετικά με το Θεϊκό μας Εαυτό ή Είναι και την φύση του,
για παράδειγμα, ‘Είμαι το φως της Συνειδητότητας’, ‘Είμαι ο αθάνατος Εαυτός,
πάντα ελεύθερος ειρηνικός και ευδαίμων’, ‘Είμαι Μπράμαν. Ομ Μπράμαν’.
Εγρήγορση, Αυτοπαρατήρηση.
Να παραμένουμε σε κατάσταση προσοχής και επαγρύπνησης ώστε να αντιλαμβανόμαστε
άμεσα οτιδήποτε αναδύεται μέσα μας, να μην ταυτιζόμαστε με αυτό και να μην του
δίνουμε χώρο να εκδηλώνεται πλήρως και κυριαρχεί επάνω μας. Η εγρήγορση μας δίνει
την δυνατότητα να παρατηρούμε προσεκτικά (αυτοπαρατήρηση) και να μάθουμε πως
εκδηλώνονται οι εγωϊκές τάσεις, να τις γνωρίσουμε σε βάθος και τελικά να
ελευθερωθούμε από αυτές.
Αυτεπίγνωση. Κεντρικός στόχος
και σκοπός της αυτογνωσίας και πνευματικότητας και της γιόγκα είναι να
διατηρούμε και να εμβαθύνουμε την επαφή με την εσωτερική σιωπηλή παρουσία του θεϊκού μας Είναι και
τελικά να εδραιωθούμε στον Είναι ως το Είναι.
Έλεγχος ομιλίας. Να μην μιλάμε άσκοπα (φλυαρούμε), γιατί ο νους γίνεται εξωστρεφής, χάνουμε την επαφή με
την εσωτερική σιωπή, δίνουμε χώρο στο εγώ να εκδηλώνεται και χάνουμε ενέργεια.
Δράσεις (έργα, πράξεις) χωρίς
προσκόλληση και προσδοκία στο αποτέλεσμα της δράσης. Προσφορά,
αφιέρωση. Να προσφέρουμε το καθετί
που κάνουμε στον Θεό και να τα κάνουμε χωρίς προσκόλληση στις δράσεις και στα αποτελέσματα
τους.
Ευγνωμοσύνη. Να αναπτύξουμε την ευγνωμοσύνη για όσα
έχουμε και για όσα η ζωή μας δίνει.
Συνέπεια. Προς τον εαυτό μας και στους άλλους. Να
κρατάμε τον λόγο μας, να κάνουμε αυτό που υποσχεθήκαμε ή αυτό που αποφασίσαμε.
Να είμαστε συνεπείς στην άσκηση μας και στους στόχους που έχουμε αποφασίσει. Να
μην ψάχνουμε δικαιολογίες για την ασυνέπεια μας.
Το μέτρο. Να ακολουθούμε το μέτρο σε όλα όσα μας
ωφελούν και να αποφεύγουμε όλα όσα μας βλάπτουν στο φυσικό, ενεργειακό,
συναισθηματικό, νοητικό και πνευματικό επίπεδο. Μέτρο στο φαγητό, στον ύπνο,
στην εργασία, στην αναψυχή, στην
ξεκούραση, στα πάντα να ακολουθούμε το μέτρο.
Σαττβική διατροφή. Η σαττβική τροφή είναι βασικός παράγοντας για
καλή σωματική και νοητική υγεία και ζωτική ενέργεια.
Καλός ύπνος. Να κοιμόμαστε επαρκώς για να ξεκουράζεται το
σώμα και να έχουμε καλή υγεία (να μην κοιμόμαστε δηλαδή ούτε υπερβολικά ούτε
λίγο και επίσης να μην κοιμόμαστε στην διάρκεια της ημέρας εκτός κι αν είναι
απαραίτητο).
Μη κατάκριση να μην κουτσομπολεύουμε, να μην σχολιάζουμε,
να μην κατακρίνουμε και κατηγορούμε τους άλλους.
Θετική στάση προς όλους. Να έχουμε καλή διάθεση και προαίρεση προς
τους άλλους. Να προσευχόμαστε και να στέλνουμε αρκετές φορές στην διάρκεια της
ημέρας φως και αγάπη σε όλους τους ανθρώπους και σε όλα τα όντα.
Αποδοχή. Να αναπτύξουμε την αποδοχή προς τον εαυτό
μας, τους άλλους και τα συμβάντα της ζωής.
Αντοχή στις
δυσκολίες και στις αντιξοότητες. Δύναμη να αντέχουμε τις προκλήσεις
και δοκιμασίες της ζωής και να παραμείνουμε σταθεροί στην προσπάθεια μας, να μην
δίνουμε χώρο στο εγώ να εκδηλώνεται και ν κυριαρχεί επάνω μας και να διατηρούμε
τον νου μας σε συνειδητή ένωση με την σιωπηλή παρουσία και ειρήνη του Θεού μέσα
μας.
Σεξουαλική αγνότητα. Είναι θεμελιώδους σημασίας να γίνουμε αγνοί
στην σκέψη, στα λόγια και στο σώμα σε σχέση με το σεξ, να διατηρούμε και να
μεταμορφώνουμε την σεξουαλική ενέργεια σε πνευματική ενέργεια (Ότζας
και Τέτζας).
Αυτοπεποίθηση. Πίστη στον εαυτό μας, ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε
Πίστη. Πίστη στον δάσκαλο, στις διδασκαλίες και στον Θεό.
Θέληση. Απαιτείται θέληση για να αντιμετωπίσουμε τις παρορμήσεις,
τις επιθυμίες, τις συνήθειες και τα πάθη του εγώ μας. Απαιτείται, δυνατή θέληση
για να ακολουθήσουμε ένα καθημερινό πρόγραμμα άσκησης σταθερά και συστηματικά
καθώς και αυτοπειθαρχία, εγκράτεια, υπομονή, επιμονή και αντοχή στις δυσκολίες.
Διάκριση. Η διάκριση είναι ίσως η κορυφαία ικανότητα του νου. Η ικανότητα της
διάκρισης είναι σαν ένα φως που μας επιτρέπει να κινούμαστε στον λαβύρινθο του
νου με ασφάλεια. Με την διάκριση μπορούμε να αναγνωρίσουμε την πραγματική φύση
των σκέψεων, συναισθημάτων, επιθυμιών, πεποιθήσεων, εγωϊκών τάσεων και των
προγραμματισμών του νου, να συνειδητοποιήσουμε τις ψευδαισθήσεις που μας δημιουργούν,
να σταματήσουμε την γοητεία που ασκούν επάνω μας, να αποταυτιστούμε από αυτά,
να τα κατανοήσουμε και να τα εξαλείψουμε. Μπορούμε να διακρίνουμε το ορθό από
λάθος, τι είναι ορθό να κάνουμε και τι όχι, την αλήθεια από το ψέμα και στην
ύψιστη της μορφή η διάκριση μας βοηθάει να διακρίνουμε την αληθινό μας Εαυτό (Συνειδητότητα)
από την φαινομενικό Εαυτό (σώμα, ζωτική ενέργεια, νους, διάνοια και εγώ).
Απάθεια. Αδιαφορία για αποκτήματα, εγκόσμιες επιτυχίες και απολαύσεις
των αισθήσεων και μη συναισθηματική αντίδραση με αρέσκεια, δυσαρέσκεια, φόβο, θυμό, αγανάκτηση, κ.λπ. προς αυτό που βιώνουμε, προς αυτό που
συμβαίνει στην ζωή μας. Η απάθεια είναι η αρετή που μας επιτρέπει να
διατηρούμε τον νου ήρεμο, ατάραχο, εσωστρεφή και σταθερά εστιασμένο στην ειρήνη
και την ευδαιμονία του Θεού μέσα μας . Μόνο ένας απαθής (χωρίς πάθος και πάθη) νους μπορεί να είναι ατάραχος και διαλογίζεται
βαθιά, να παραμένει σταθερά σε επίγνωση της σιωπηλής παρουσίας του Είναι και να
πετύχει την απελευθέρωση.
Αταραξία του νου. Η αταραξία όπως και
η συγκέντρωση αναπτύσσονται στον ύψιστο βαθμό με την ανάπτυξη της απάθειας Αταραξία
σημαίνει πως ο παραμένει ο νους γαλήνιος (ατάραχος) στις αισθητηριακές εντυπώσεις και εμπειρίες, και στα ευχάριστα
και στα δυσάρεστα.
Συγκέντρωση του νου. Η συγκέντρωση που είναι η προϋπόθεση για να κάνουμε βαθύ διαλογισμό
και να πετυχαίνουμε το Σαμάντι. Στην ανάπτυξη της συγκέντρωσης συμβάλει όλη η άσκηση
και οι πειθαρχίες καθώς και παράγοντες όπως η αγνότητα του νου, η ανάπτυξη της αφοσίωσης
και της αγάπης στον Θεό, η απάθεια, οι πρακτικές συγκέντρωσης και διαλογισμού
και το να κάνουμε το κάθε τι με συγκέντρωση, και τις πρακτικές αλλά και όλες τις
άλλες δραστηριότητες που κάνουμε στην διάρκεια της ημέρας. Για παράδειγμα, να περπατάμε
με συγκέντρωση, να διαβάζουμε με συγκέντρωση, να σκουπίζουμε με συγκέντρωση, να
μιλάμε με συγκέντρωση, να ακούμε με συγκέντρωση, και ούτω καθεξής.
Ενθύμηση του Θεού. Να θυμόμαστε συνεχώς τον Θεό, να θυμόμαστε
να είμαστε σε επαφή με την σιωπηλή παρουσία του Θεού μέσα μας. Το πρωί που
ξυπνάμε το πρώτο πράγμα που σκεφτόμαστε να είναι ο Θεός και το βράδυ πριν
κοιμηθούμε οι τελευταίες σκέψεις να είναι αφιερωμένες στον Θεό. Να σκεφτόμαστε
τον Θεό όλη την ημέρα επαναλαμβάνοντας το όνομά του.
Παράδοση στον Θεό. Η
παράδοση στο θέλημα του Θεού είναι το πιο ισχυρό μέσο για να αποδεχτούμε τη ζωή
όπως είναι, να διαλύσουμε το εγώ και να ενωθούμε συνειδητά με τη Συνείδηση του
Θεού. Παράδοση στον Θεό σημαίνει να προσφέρουμε το σώμα, το νου, τη διάνοια,
την καρδιά και το εγώ μας στον Θεό και να αποδεχτούμε τα πάντα ως θέλημα του
Θεού. Να θεωρούμε τον εαυτό μας όργανο του Θεού και να ενεργούμε για χάρη του
Θεού και για την ευημερία όλων και όχι για να ικανοποιήσουμε τις εγωιστικές μας
επιθυμίες. Να ενεργούμε με πνεύμα προσφοράς ή υπηρεσίας, προσφέροντας τις
πράξεις μας στον Θεό χωρίς προσκόλληση στις πράξεις και χωρίς να επιθυμούμε
τους καρπούς των πράξεων.
Στις προϋποθέσεις και στις ιδιότητες που
πρέπει να αναπτύξει ο αναζητητή για να πετύχει την απελευθέρωση για να
προχωρήσει κανείς στο μονοπάτι της ένωσης με το Θεό και να πετύχει την
απελευθέρωση αναφέρονται η Αστάνγκα Γιόγκα του Πατάντζαλι και η Shadana Chatustaya της Αντβάϊτα
Βεδάντα.
49. Πολύ κατώτερες είναι οι δράσεις που γίνονται με προσκόλληση και με
προσδοκία στο αποτέλεσμα της δράσης από τις δράσεις που γίνονται με την Γιόγκα
της Διάνοιας (με αταραξία του νου), ω Αρτζούνα. Αναζήτησε καταφύγιο στην
διάνοια. Αξιολύπητοι είναι εκείνοι που το κίνητρο τους είναι ο καρπός (η ανταμοιβή).
Σχόλιο
*δράσεις που γίνονται με σοφία: Δράσεις καμωμένες με αταραξία του νου είναι η Γιόγκα της διάνοιας. Δράσεις καμωμένες
από κάποιο που προσδοκά τον καρπό της δράσης οδηγούν στην σκλαβιά και είναι η αιτία της γέννησης
και του θανάτου.
50. Προικισμένος κάποιος με την αταραξία του νου, ελευθερώνεται σε αυτή τη ζωή και από τις καλές και τις κακές πράξεις. Γι’
αυτό αφοσιώσου στην Γιόγκα (της αταραξίας του νου στα αντίθετα). Γιόγκα είναι
επιδεξιότητα στην δράση*.
Σχόλιο
*Γιόγκα είναι επιδεξιότητα στην δράση: το να δρας δηλαδή με τον νου ατάραχο και αδιάφορο για τους καρπούς της
δράσης).
51. Οι σοφοί, αυτοί που έχουν εδραιώσει τον νου στην αταραξία, έχοντας
απαρνηθεί τους καρπούς της δράσης, ελεύθεροι απ’ τα δεσμά της γέννησης,
πηγαίνουν σε μια κατάσταση (της ευδαιμονίας) που είναι πέρα από κάθε κακό
(πόνο, δυστυχία).
οκτώ στάδια ή σκαλοπάτια*: Τα οκτώ σκαλοπάτια της Ράτζα Γιόγκα του
Πατάντζαλι είναι τα εξής:
1.
Γιάμα-Yama: Κανόνες συμπεριφοράς (δες παρακάτω
ποια είναι τα Γιάμα)
2.
Νιγιάμα-Niyama: Τήρηση πνευματικών κανόνων (δες παρακάτω ποια είναι τα Νιγιάμα)
3.
Ασάνα Asana: Στάση σώματος. Αναφέρεται στην ανάπτυξη μιας σταθερής άνετης στάσης για να μπορούμε να
διαλογιζόμαστε για πολύ ώρα χωρίς να μας ενοχλεί στο σώμα και μας αποσπά την
προσοχή.
4.
Πραναγιάμα-Pranayama: Ο έλεγχος του πράνα μέσω της αναπνοής με σκοπό να ελέγξουμε τον νου.
5.
Πρατυαχάρα-Pratyahara: Ο έλεγχος και το αποτράβηγμα των αισθήσεων από τα αντικείμενα των
αισθήσεων, η απόσπαση από τα εξωτερικά ερεθίσματα.
6.
Συγκέντρωση-Dharana: Η σταθερή εστίαση του νου σε ένα σημείο.
7.
Διαλογισμός-Dhyana: Με την βαθιά αβίαστη συγκέντρωση
για πολύ χρόνο περνάμε στην κατάσταση διαλογισμού, στην χωρίς προσπάθεια
προσήλωση του νου στο αντικείμενο διαλογισμού. Στην Γιόγκα αν και
χρησιμοποιούνται για εκπαίδευση ή για άλλους λόγους διάφορα αντικείμενα για
συγκέντρωση κα ιδιαλοιγισμό, το κύριο αντικείμενο διαλογισμού είναι ο εσώτερος
ή αληθινός Εαυτός (το Άτμαν, Συνειδητότητα, Είναι, εσωτερική σιωπηλή παρουσία),
8.
Σαμάντι-Samadhi, η υπερσυνειδησιακή κατάσταση. Σαμάντι είναι η τέλεια απορρόφηση του νου στην πηγή του, την
Συνειδητότητα, κατά την οποία εξαφανίζεται η δυαδικότητα υποκειμένου
αντικειμένου και βιώνεται αυθόρμητα η ευδαιμονία του Θεϊκού μας Είναι (Άτμαν,
Συνειδητότητα, Εσωτερική σιωπηλή παρουσία, Πνεύμα, Ψυχή, Είναι).
Η πρακτική της Γιάμα περιλαμβάνει
1.
Μη-βία, (Αχίμσα -Ahimsa): Να μην ασκούμε βία σε κανένα ον, με την
σκέψη, τα λόγια και το σώμα,
2.
Φιλαλήθεια, (Σάτυa-Satya): Να λέμε την αλήθεια, να σκεπτόμαστε την αλήθεια, να ζούμε και να δρούμε σε
αρμονία με την σκέψη μας και τα λόγια μας.
3.
Μη κλέψιμο, (Αστέγια-Asteya): Να μην αφαιρούμε από του άλλους τα
αποκτήματα τους.
4.
Σεξουαλική αγνότητα, (Μπραχματσάρια-Brahmacharya): Αγνότητα στην
σκέψη, στα λόγια και στο σώμα, (διάβασε περισσότερα στο θέμα για την
σεξουαλικότητα).
5.
Μη επιθυμία και απληστία για
αποκτήματα, (Απαριγκράχα-Aparigraha)
Η Νιγιάμα έχει πέντε κανόνες
1.
Εσωτερική και εξωτερική Αγνότητα, (Σόουτσα-Saucha): Εσωτερική αγνότητα: αγνότητα ενέργειας, νου
και καρδιάς και εξωτερική αγνότητα (καθαριότητα του σώματος και αποτοξίνωση του
σώματος),
2.
Ικανοποίηση, (Σαντόσα-Santosha): Να βιώνεις
ικανοποίηση με αυτά που έχεις και ανεξάρτητα από τις εξωτερικέ συνθήκες,
3.
Αυτοπειθαρχίες, (Τάπας-Tapas), διάφοροι τύπου αυτοπειθαρχειών (νηστείες,
τήρηση σιωπής, απομόνωση, κ.λπ.) για να ελέγξουμε τον νου και τις αισθήσεις και
να αναπτύξουμε διάφορες τις αρετές και τις ανώτερες ικανότητες του νου.
4.
Μελέτη πνευματικών βιβλίων και επανάληψη μάντρα, (Σβαντάγια-Svadhyaya)
5.
Αφοσίωση και παράδοση στο Θεό (Ισβάρα Πραντιντάνα-Ishvara-Pranidhana).
Η καλλιέργεια και η εδραίωση μας στα Γιάμας
και στα Νιγιάμας είναι τα θεμέλια για να κάνουμε βαθύ διαλογισμό και να πετύχουμε την συνειδητή ένωση με τον Θεό (Γιόγκα).
~~~ ~~~ ~~~
Σάντανα Τσατουστάγια* (Τα τέσσερα μέσα της απελευθέρωσης
στην Αντβάϊτα Βεδάντα):
Η
προετοιμασία και οι απαιτούμενες ιδιότητες και ικανότητες που πρέπει να έχει ο
υποψήφιος για να μπορέσει να ασκήσει αποτελεσματικά την Γκιάνα Γιόγκα και να
κάνει αποτελεσματικά την αυτοέρευνα (Βιτσάρα) και τον διαλογισμό περιγράφεται
στο βιβλίο του Σουάμι Σιβανάντα ’Σάντανα
Τσατουστάγια -Τα τέσσερα μέσα της απελευθέρωσης.’ Παραθέτω σε περίληψη τα μέσα της
απελευθέρωσης.
Ένας μαθητής
που ακολουθεί το μονοπάτι της Αλήθειας πρέπει να εξοπλιστεί πρώτα με τα
"τέσσερα μέσα της απελευθέρωσης". Αυτά είναι:
1. Viveka- Βιβέκα, η διάκριση μεταξύ αληθινού (Σάτ-Sat) και του μη-αληθινού (Ασάτ-Asat), του κατώτερου
ψευδαισθησιακού εαυτού (το εγώ και τα 5 περιβλήματα) και του αληθινού Εαυτού
(Συνειδητότητα, Άτμαν, Μπράμαν, Πνεύμα, Ψυχή).
2. Βεϊράγκια (Vairagya), η απάθεια, η αδιαφορία για αισθησιακές απολαύσεις και εμπειρίες τώρα και πάντα.
3. Σάντ Σάμπατ
(Shad Sampat), οι 6 αρετές:
α) Sama- Σάμα, η ειρήνη
του νου μέσω της εξάλειψης των Βάσανας
(Εγωϊκές τάσεις, επιθυμίες).
β) Dama-Ντάμα, ο έλεγχος
των αισθήσεων
γ) Uparati-Ουπαράτι, απάρνηση
όλων των έργων (Σανυάσα-Sannyasa).
δ) Titiksha - Τιτίκσα, αντοχή στις
δυσκολίες, στα εμπόδια και στις αντιξοότητες.
ε) Sraddha-Σράντα,
πίστη-εμπιστοισύνη στις γραφές, στις διδασκαλίες και τα λόγια του Γκουρού.
στ) Σαμαντάνα-Σαμαντάνα, συγκέντρωση του νου, ισορροπία του
νου.
4. Mumukshutva Μουμουκσούτβα, Η έντονη λαχτάρα (διακαής,
πόθος ή δίψα) για απελευθέρωση.
Όταν ο μαθητής
έχει τα παραπάνω προσόντα αρκετά ανεπτυγμένα, τότε είναι έτοιμος να ασχοληθεί
με την ουσία της Αντβάϊτα Βεδάντα και της Γκιάνα Γιόγκα. Συνήθως όταν ο μαθητής
είναι έτοιμος, εμφανίζεται και ο δάσκαλος για να τον βοηθήσει να φτάσει στην
αυτοπραγμάτωση.
~~~ ~~~
~~~