Σελίδες

Thursday, December 17, 2020

Οι περιορισμοί των αισθητηριακών εμπειριών και η εσωτερική πληρότητα ~ Άτμαν Νιτυανάντα

 
Οι περιορισμοί των αισθητηριακών εμπειριών και η εσωτερική πληρότητα

 22. Οι απολαύσεις που γεννιούνται από επαφές δεν είναι παρά γεννήτορες πόνου, γιατί έχουν αρχή και τέλος, Ω Αρτζούνα! Οι σοφοί δεν βρίσκουν χαρά σε αυτές.

   ~ Μπαγκαβάτ Γκίτα Κεφ. V

Οι αισθητηριακές εμπειρίες και οι απολαύσεις είναι πεπερασμένες στον χρόνο και έχουν περιορισμούς. Όλα σ’ αυτόν τον τρισδιάστατο κόσμο έχουν αρχή και τέλος, μέσα σε αυτά και το σώμα μας, και την ημέρα του θανάτου θα χάσουμε τα πάντα, συμπεριλαμβανομένου και του σώματός μας. Επίσης, οι αισθητηριακές εμπειρίες μπορεί να είναι ευχάριστες ή δυσάρεστες, απολαυστικές ή επώδυνες όμως δεν εμπεριέχουν ευτυχία. Η ίδια αισθητηριακή εμπειρία μπορεί να είναι άλλοτε ευχάριστη και απολαυστική και άλλοτε αδιάφορη ή δυσάρεστη, ανάλογα με την κατάσταση της υγείας ή της ψυχολογίας μας.

Είναι προφανές ότι δεν μπορούμε να βιώσουμε την χωρίς όρους και όρια ευτυχία (ειρήνη-ευδαιμονία) μέσα από τις αισθητηριακές απολαύσεις αφού αυτές έχουν πολλούς περιορισμούς. Οι περιορισμοί των απολαύσεων σχετίζονται με τα όρια των ίδιων των αντικειμένων, τα όρια των αισθήσεών μας, τα όρια του νου και της ενέργειάς μας, τα όρια του χρόνου και της αιτιότητας. Ό,τι είναι περιορισμένο και πεπερασμένο δεν μπορεί να μας δώσει κάτι άπειρο (απεριόριστο).

Μόνο αυτό που είναι άπειρο μπορεί να μας δώσει την εμπειρία του απείρου, μόνο αυτό που η φύση του είναι ευδαιμονία μπορεί να μας δώσει την εμπειρία της ευδαιμονίας, μόνο ό,τι είναι ελεύθερο από την φύση του μπορεί να μας δώσει την εμπειρία της ελευθερίας. Επίσης, μόνο αυτό που είναι αληθινό μπορεί να μας ελευθερώσει από την πλάνη που δημιουργείται από το εγώ μας και τις φανταστικές επιθυμίες του. Και αυτό είναι ο αληθινός μας Εαυτός (Συνειδητότητα), που είναι πάντοτε παρών, ελεύθερος, πλήρης, ειρηνικός και ευδαίμων.

Απόσπασμα από το βιβλίο μου Η Τέχνη του να ζεις Συνειδητά τη Στιγμή

Tuesday, October 27, 2020

Babaji - Αποσπάσματα από τις διδασκαλίες του Μπάμπατζι


 Babaji - Αποσπάσματα από τις διδασκαλίες του Μπάμπατζι

E-book: Μπορείτε να το κατεβάσετε δωρεάν

Το βιβλίο αυτό περιέχει αποσπάσματα από τις διδασκαλίες του Μπάμπατζι. ΟΙ διδασκαλίες αυτές είναι καταγραμμένες στο βιβλίο ''Οι Διδασκαλίες του Μπάμπατζι” (Τίτλος πρωτότυπου στα αγγλικά ”Teachings of Babaji” by Haidakhandi Samaj), το οποίο σύντομα θα κυκλοφορήσει στα ελληνικά και σε ηλεκτρονική μορφή (e-book).

Επίσης περιέχει εμπειρίες ανθρώπων που είχαν επαφή με τον Μπάμπατζι στην διάρκεια της τελευταίας του ενσάρκωσης (1970-1984). Τα αποσπάσματα από τις εμπειρίες είναι από δύο άλλα βιβλία που έχουν τίτλο:

 ´´Babaji, the Unfathomable, (Gertraud Reichel)´´, και 

  ''Message from the Himalayas, (Maria-Gabriele Wosien)”.

Στην παρακάτω διεύθυνση μπορείτε να κατεβάσετε το βιβλίο δωρεάν.

https://advaitanonduality.wordpress.com/downloads/

Monday, October 12, 2020

Βιβλίο : '´´Η Τέχνη του Να ζεις Συνειδητά την Στιγμή´


Η Τέχνη του Να ζεις Συνειδητά την Στιγμή

Το βιβλίο αυτό θα σας εμπνεύσει και θα σας βοηθήσει να ζήσετε την αυτογνωσία και την πνευματικότητα στην πράξη.

Το βιβλίο είναι επικεντρωμένο στην άσκηση από στιγμή σε στιγμή, της οποίας βασικές απόψεις είναι η αυτεπίγνωση (η επαφή με την εσωτερική σιωπηλή παρουσία της Συνειδητότητας), η μη-ταύτιση, η αυτοπαρατήρηση, η επανάληψη του ονόματος του Θεού, ο εξαγνισμός του νου και η εξάλειψη εγωϊκών τάσεων κάθε φύσης. Δίνονται μια μεγάλη ποικιλία μεθόδων οι οποίες θα σας βοηθήσουν να ζείτε συνειδητά και σε αρμονία με την αληθινή σας φύση από στιγμή σε στιγμή, και να μεταμορφώνεστε σε όντα φωτός, αγάπης και ειρήνης.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Wednesday, September 30, 2020

Δυαδικότητα και μη-δυαδικότητα ~ Άτμαν Νιτυανάντα


Δυαδικότητα και μη-δυαδικότητα

Δυαδικότητα είναι η κατάσταση κατά την οποία αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας ξεχωριστό από τους άλλους, τον κόσμο και τον Θεό (την μια δίχως δεύτερη αρχή της ζωής) και υπάρχει δυαδική αντίληψη υποκειμένου-αντικειμένου, παρατηρητή-παρατηρούμενου, εμπειρώμενου-εμπειρατού.

Ο παράγοντας που δημιουργεί την δυαδικότητα και την πολλαπλότητα είναι το εγώ. Το πετυχαίνει αυτό ταυτίζοντας μας με το σώμα και τον νου, δημιουργώντας την αίσθηση ότι είμαστε ξεχωριστοί από τον Θεό και εμποδίζοντας μας να συνειδητοποιήσουμε την αληθινή μας φύση που είναι ένα και το αυτό με τον Θεό. Στην κατάσταση της δυαδικότητας, της ταύτισης και της ξεχωριστότητας αναπτύσσεται υπερβολικά το πολλαπλό εγώ (λαγνεία, λαιμαργία, ζήλια, απληστία, θυμός, υπερηφάνεια, φόβος, κ.λπ.) τα οποία είναι και η αιτία κάθε μιζέριας, πόνου και δυστυχίας.

Αφού το εγώ είναι ο παράγοντας που δημιουργεί την δυαδικότητα, η μη δυαδική κατάσταση βιώνεται όταν πάψει να υπάρχει το εγώ (όταν πεθάνει, διαλυθεί πλήρως) ή όταν υποχωρήσει εντελώς προσωρινά για κάποιο διάστημα. Στην μη δυαδική κατάσταση η οποία στην πραγματικότητα δεν είναι μία κατάσταση, η προσοχή είναι πλήρως απορροφημένη στην μία δίχως δεύτερη θεϊκή Συνειδητότητα και βιώνεται από κανέναν άχρονη πληρότητα, ειρήνη, ελευθερία και ευδαιμονία.

Στην μη δυαδική κατάσταση δεν υπάρχει η δυαδική αντίληψη υποκειμένου-αντικειμένου. Υπάρχει η βίωση της μη-δυαδικής ειρήνης, πληρότητας και ευδαιμονίας από την ίδια την Συνειδητότητα, δηλαδή η ίδια η Συνειδητότητα βιώνει τον Εαυτό της.

Tuesday, September 1, 2020

Η Παράδοση στην στιγμή ~ Άτμαν Νιτυανάντα


Η Παράδοση στην στιγμή

 Ο πιο άμεσος τρόπος να βρεθείς στο κέντρο της ύπαρξης σου είναι να παραδοθείς στην στιγμή, να αφεθείς τελείως στην στιγμή.

 Είναι να εγκαταλείψεις κάθε προσδοκία, επιθυμία, θέλω, δεν θέλω, θα ήθελα, σε σχέση με το τώρα και το μετά.

 Είναι  να μην χρησιμοποιείς τη στιγμή. Να μην κάνεις αυτήν την στιγμή ένα μέσο για να πετύχεις κάτι, τώρα ή μετά.

 Είναι να εγκαταλείψεις οποιαδήποτε προσπάθεια, ακόμη και το να Είσαι και να αφεθείς στην στιγμή.

 Μην αφήνεσαι στην στιγμή για να κερδίσεις ή να πετύχεις κάτι. Μην αφήνεσαι για να βιώσεις κάτι ανώτερο, κάτι σπουδαίο, κάτι υπερβατικό, κάτι φανταστικό

 Αφέσου χωρίς όρους, μην επιθυμείς ούτε καν να δεις, ή να ακούσεις, άσε τους ήχους να συμβαίνουν, άσε τα πράγματα να υπάρχουν.

 Άφησε τα πάντα να είναι όπως είναι. Αφέσου στην απλότητα της στιγμής.

 Μην προσπαθείς μην προσπαθείς να αφεθείς. Μην προσπαθείς να μην προσπαθείς.

Αφέσου ολοκληρωτικά, χωρίς όρους.  

Σχόλιο

Η παράδοση σε αυτό που συμβαίνει στην στιγμή (την κάθε στιγμή) βαθαίνει σύμφωνα με την αγνότητα του νου. Όσο πιο σαττβικός είναι ο νους, τόσο πιο εύκολα και πιο συχνά θα εμφανίζεται αυτή η κατάσταση.

Monday, July 13, 2020

Σαττβικός και ρατζασοταμασικός νους και η απελευθέρωση ~ Atman Nityananda



Σαττβικός και ρατζασοταμασικός νους και η απελευθέρωση

Ο σκοπός της ανθρώπινης ύπαρξης είναι η αυτοπραγμάτωση, δηλαδή η συνειδητή ένωση με το συμπαντικό Πνεύμα της ζωής (Θεός, Μπράμαν). Η αυτοπραγμάτωση είναι δυνατή μέσω του διαλογισμού και του Σαμάντι. Το μέσο για να κάνουμε διαλογισμό είναι ο νους. Ο διαλογισμός και το Σαμάντι είναι δυνατά όταν ο νους είναι αγνός-σαττβικός και αδύνατα για ένα μη αγνό ρατζασοταμασικό νου. Ο αγνός-σαττβικός νους είναι το αποτέλεσμα της άσκησης και της εσωτερικής μάχης που δίνουμε μέσα στον εαυτό μας ενάντια στον κατώτερο ρατζασοταμασικό νου. Η μεγαλύτερη μάχη της ζωής είναι αυτή που συμβαίνει μέσα στον εαυτό μας ανάμεσα στον μη αγνό-ρατζασοταμασικό νου και στον αγνό-σαττβικό νου.

Ο ρατζασοταμασικός νους είναι αιτία της σύγχυσης, άγνοιας, δυστυχίας και του αισθήματος ξεχωριστότητας από τη ζωή και το Θεό.
Ο ρατζασοταμσικός νους είναι εγωιστής, κυριαρχικός, παθιασμένος, ανήσυχος, ανικανοποίητος, σκοτεινός, άστατος, ασταθής, δυσαρμονικός, νωθρός, τεμπέλης, φαύλος, αλαζόνας, διεστραμμένος, ανόητος, και υπνωτισμένος.

Ο σαττβικός νους είναι φωτεινός, διαυγής, κοφτερός, ευφυής, αρμονικός, ισορροπημένος, ενάρετος, γαλήνιος, ικανοποιημένος, εστιασμένος, σταθερός, ήρεμος, άγρυπνος.
Ο σαττβικός νους είναι φίλος και υπηρέτης της Ψυχής μας, και μας βοηθά να συνειδητοποιήσουμε την αλήθεια (την αληθινή ή μας Φύση και τον Θεό) και να ζούμε σε αρμονία, ειρήνη, ευτυχία, αγάπη και ενότητα.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο αγνός σαττβικός νους είναι ο καλύτερος φίλος μας και ρατζασοταμασικός μη αγνός νους είναι ο χειρότερος εχθρός μας.

‘Ας ανυψώσει ο άνθρωπος τον εαυτό του με τον ίδιο του τον εαυτό μόνο, ας μην αφήσει τον εαυτό του να πέσει χαμηλά, γιατί ο εαυτός του μόνο είναι ο φίλος του και ο εαυτός του μόνο είναι ο εχθρός του.
Ο εαυτός* είναι φίλος του εαυτού για εκείνον που κατέκτησε τον εαυτό του με τον εαυτό, αλλά για εκείνον που δεν κατέκτησε τον εαυτό, ο εαυτός στέκεται σαν εχθρός προς αυτόν, όπως ένας (εξωτερικός) εχθρός.’
~ Μπαγκαβάτ Γκίτα. - Cap. 6. Σ. 5. 6

Σχόλιο:
εαυτός*: εαυτός εδώ εννοείται ο νους. Ο νους είναι φίλος μας όταν εξαγνιστεί, και εχθρός μας όταν είναι γεμάτος πάθη και ελαττώματα.

Ο νους από την φύση του είναι σαττβικός αλλά σταδιακά λόγω της άγνοιας και της ταύτισης με το σώμα και τα αντικείμενα των αισθήσεων ‘τοξινώνεται’ από τις ράτζας και τάμας ποιότητες και αναπτύσσει τος εγωϊκές τάσεις. Η ράτζας και η τάμας ποιότητες λειτουργούν ως τοξίνες στον νου και τον κάνουν δυσαρμονικό, δυσλειτουργικό, ασταθή, χωρίς διάκριση, καθαρή αντίληψη, μίζερο και δυστυχή και είναι τα θεμελιώδη ‘υλικά’ των εγωϊκών τάσεων (υπερηφάνεια, λαγνεία, λαιμαργία, ζήλια, θυμός, μίσος, απληστία, κ.λπ.). Συνεπώς σκοπός της πνευματικής ζωής και άσκησης είναι να εξαλείψουμε από τον νου τις ράτζας και τάμας ποιότητες και τις εγωϊκές τάσεις ώστε να γίνει ο νους σαττβικός και έτσι να μπορούμε να διαλογιζόμαστε βαθιά και σταθερά, να ζούμε σε αρμονία με το Είναι μας και να βιώνουμε την ειρήνη, την πληρότητα και την ευδαιμονία του Είναι.

Το πρώτο μέρος της πνευματικής άσκησης που έχει ως κεντρικό στόχο να μετατρέψουμε τον νου από ρατζασοταμασικό σε σαττβικό είναι και το πιο δύσκολο διότι ο ρατζασοταμασικός νους καθώς είναι δυνατός, αντιστέκεται και αντιδρά έντονα και ποικιλοτρόπως στις προσπάθειες μας.

Η πλειοψηφία των ανθρώπων που ενδιαφέρονται ή ασχολούνται με κάποιο τρόπο με την πνευματικότητα δεν είναι διατεθειμένοι ή δεν έχουν την αντοχή, την δύναμη και την υπομονή να περάσουν από αυτήν την προπαρασκευαστική περίοδο εξαγνισμού του νου η οποία απαιτεί θυσίες και υπερπροσπάθειες. Ο πνευματικός δρόμος για όσο κυριαρχούν οι τάμας και ράτζας γκούνας δεν είναι πάντοτε μια ευχάριστη διαδικασία.

Για να ξεπεράσουμε αυτήν την αντίσταση του ρατζασοταμασικού νου απαιτείται θάρρος κουράγιο, υπομονή, επιμονή, σταθερή αποφασιστικότητα, αυτοπεποίθηση, πίστη, άκαμπτη θέληση και φιλόπονη, ειλικρινή, συστηματική άσκηση.

Καθώς αρχίζει να κυριαρχεί η σάττβα γκούνα στον νου μας η άσκηση γίνεται με όλο και περισσότερο αφοσίωση, σταθερότητα και αποτελεσματικότητα και βιώνουμε όλο και  περισσότερο αρμονία, ειρήνη, διαύγεια, ελαφρύτητα, ικανοποίηση. Δυσκολίες συνεχίζουν να υπάρχουν αλλά υπάρχει μεγαλύτερη αποδοχή και ικανότητα να τις αντιμετωπίσουμε.

Στην αρχή της άσκησης διαλύουμε τις χονδροειδείς απόψεις του εγώ και καθώς προχωράμε να αντιμετωπίζουμε τις πιο λεπτοφυείς τάσεις του εγώ καθώς και τους πιο επιδέξιους και πανούργους τρόπους του με τους οποίους προσπαθεί να μας ξεγελάει και να μας βάζει τρικλοποδιές. Το εγώ καιροφυλακτεί συνεχώς και ψάχνει ευκαιρίες ή δημιουργεί καταστάσεις για να μας βγάλει από  την  προσπάθεια ή να μας αποπροσανατολίσει. Σκοπός του είναι να επανακτήσει την κυριαρχία του επάνω μας. Ακόμη και ο Χριστός είχε να αντιμετωπίσει τους πειρασμούς του εγώ στην έρημο. Γι’ αυτό απαιτείται αφοσίωση και σταθερότητα στην άσκηση και από  στιγμή σε στιγμή εγρήγορση, αυτεπίγνωση, αυτοπαρατήρηση και σταθερή εφαρμογή της διάκρισης μέχρι να εξαλειφθεί και η τελευταία παραφυάδα του εγώ και ο νους να γίνει τελείως σαττβικός και να συγχωνευτεί μέσω του διαλογισμού στην Πνευματική μας ουσία.

Monday, June 22, 2020

Ο νους υποφέρει όταν χάσει την επαφή με την Ψυχή ¬ Atman Nityananda


Ο νους υποφέρει όταν χάσει την επαφή με την Ψυχή (Είναι, Συνειδητότητα)!

Η αρρώστια του νου είναι το εγώ, που είναι ένα συνονθύλευμα από μικρά εγώ αντιφατικά μεταξύ τους και έχει ως ουσιαστική φύση την επιθυμία.

Η φύση του εγώ είναι να επιθυμεί συνεχώς αισθητηριακές εμπειρίες και απολαύσεις να προσκολλάται και να εθίζεται σε αυτές.

Η επιθυμία στρέφει τον νου προς τα έξω και ο νους χάνει την επαφή με την Ψυχή και αναπτύσσει τις εγωϊκές τάσεις (υπερηφάνεια, θυμό, απληστία, ζήλια λαγνεία, λαιμαργία, φόβο, κ.λπ.) γίνεται βαρυδονούμενος, δυσαρμονικός δυσλειτουργικός και χάνει την καθαρή αντίληψη και την διάκριση.

Το αποτέλεσμα είναι επιλογές, δράσεις και τρόπος ζωής που φέρνουν μιζέρια, πόνο και ασθένειες.

Saturday, June 20, 2020

ΟΜ! Η Χαλάρωση ¬ Atman Nityananda



Η Χαλάρωση

Η χαλάρωση είναι μια από τις βασικές πρακτικές με σημαντικά οφέλη και στην υγεία και στην άσκηση και την πνευματική μας πρόοδο. Γι’ αυτό θα  πρέπει από την αρχή να δώσουμε μεγάλη έμφαση στο να αναπτύξουμε την ικανότητα μας να χαλαρώνουμε βαθιά το σώμα μας και μέσω αυτού την ζωτική ενέργεια και το νου.

Η χαλάρωση στον εαυτό της χρησιμοποιείται για να ξεκουράσουμε το σώμα, να ανανεώσουμε την ζωτική ενέργεια, να χαλαρώσουμε από το στρες, το άγχος και γενικά την συναισθηματική και νοητική ένταση και να ξεκουράσουμε τον νου.

Η χαλάρωση χρησιμοποιείται επίσης ως προκαταρκτική πρακτική για να προετοιμάσουμε σώμα, ενέργεια και νου για να κάνουμε άλλες πρακτικές όπως η συγκέντρωση, ο διαλογισμός, ο στοχασμός, η αυτοέρευνα, οι θετικές επιβεβαιώσεις και οραματισμούς.

Χαλάρωση και διαλογισμός

Όταν υπάρχουν εντάσεις στο σώμα είναι δύσκολο να ηρεμήσουμε τον νου και να συγκεντρωθούμε. Οι εντάσεις και τα σφιξίματα στο σώμα μας ενοχλούν και μας αποσπούν την προσοχή και επιπλέον δεν επιτρέπουν την ομαλή ροή της ζωτικής ενέργειας που έχει σαν αποτέλεσμα να είναι ο νους ανήσυχος. ‘

Μέσω της χαλάρωσης, ηρεμούμε το σώμα, την ζωτική ενέργεια τον νου (και στο επίπεδο των συγκινήσεων και της σκέψης) και ερχόμαστε σε μια ήρεμη αντιληπτική κατάσταση η οποία μας επιτρέπει να εμβαθύνουμε στην συγκέντρωση και στον διαλογισμό. Μέσω της χαλάρωσης αποτραβούμε την προσοχή από τα εξωτερικά ερεθίσματα και σιγά σιγά την σταθεροποιούμε μέσα μας, αυξάνουμε την αντιληπτικότητα προς τα μέσα και καθώς ηρεμεί ο νους δημιουργείται χώρο για να αντιληφθούμε την εσωτερική σιωπηλή παρουσία που είναι η αληθινή μας φύση.

Την χαλάρωση μπορούμε να την κάνουμε ξαπλωμένοι ανάσκελα με τα πόδια ελαφρώς ανοιχτά και τα χέρια άνετα δίπλα από το σώμα με τις παλάμες προς τα επάνω, όταν θέλουμε να κάνουμε βαθιά χαλάρωση για ξεκούραση και αναζωογόνηση και σε στάση διαλογισμού όταν την κάνουμε ως προκαταρκτική πρακτική προετοιμασίας για τον διαλογισμό ή άλλη πρακτική. Μπορούμε επίσης να κάνουμε μια μίνι χαλάρωση σε κάποιο διάλλειμα στην δουλειά καθιστοί σε κάποια καρέκλα, πολυθρόνα, καναπέ, κ.λπ..

Χαλάρωση και υγεία

Η χαλάρωση μας βοηθάει στην υγεία του σώματος, καθώς και στην συναισθηματική και νοητική υγεία και αρμονία.

Μέσα από την χαλάρωση του σώματος, της ζωτικής ενέργειας και του νου μειώνουμε την ένταση του στρες και του άγχους και την ανησυχία στον νου και το συναίσθημα που είναι από τις κύριες αιτίες των ψυχοσωματικών ασθενειών. Μας βοηθούν επίσης να  εξισορροπήσουμε την ζωτική ενέργεια και να μειώσουμε την ένταση του στρες και του άγχους μας οι αναπνευστικές ασκήσεις.

Η χαλάρωση μειώνει την ένταση και τα σφιξίματα στους μύες, μειώνει την αρτηριακή πίεση, επιβραδύνει την καρδιακή και αναπνευστική λειτουργία, ισορροπεί την ροή της ζωτικής ενέργειας, χαλαρώνει το νευρικό σύστημα και έτσι δίνει την ευκαιρία στο σώμα, την ενέργεια και τον νου να ξεκουραστούν και να αυτοθεραπευτούν μέσα από τον έμφυτο μηχανισμό αυτοϊασης.

Η διαδικασία χαλάρωσης

Στην χαλάρωση που προτείνω, χαλαρώνουμε το σώμα περνώντας την προσοχή μας σαν σκάνερ από τα πόδια μέχρι το κεφάλι σιγά-σιγά μία ή περισσότερες φορές. Νοιώθουμε κατά σειρά: τα δάκτυλα των ποδιών, τις πατούσες, τους αστραγάλους, τις κνήμες, τις γάμπες, τα γόνατα, τους μηρούς, την κοιλιά, την λεκάνη, την μέση, την σπονδυλική στήλη, την πλάτη, τον αυχένα, τους ώμους, τα μπράτσα, τους βραχίονες, τους καρπούς, τις παλάμες, τα δάκτυλα των χεριών, την κοιλιά, το στήθος, τον λαιμό, το πηγούνι, το στόμα, τα μάγουλα, τα μάτια, το μέτωπο, και τέλος το κεφάλι. Καθώς νοιώθουμε τα διάφορα μέρη του σώματος μας και αποκτάμε επίγνωση της κατάστασης τους οι εντάσεις χαλαρώνουν.

Θα μας βοηθήσει ακόμη περισσότερο να χαλαρώσουμε τα διάφορα μέρη του σώματος αν καθώς νοιώθουμε το κάθε μέρος του σώματος  λέμε νοερά ότι αυτό το μέρος του σώματος είναι χαλαρό. Ξεκινώντας από τα πόδια, νοιώθουμε το κάθε μέρος του σώματος λέγοντας νοερά (θυμίζω πως μένουμε για λίγο στο κάθε μέρος του σώματος για να έχουμε καθαρή επίγνωση της κατάστασης του): τα δάκτυλα των ποδιών μου είναι χαλαρά, οι πατούσες μου είναι χαλαρές, οι αστράγαλοι μου είναι χαλαροί, οι κνήμες μου είναι χαλαρές, οι γάμπες μου είναι χαλαρές, τα γόνατα μου είναι χαλαρά, οι μηροί μου είναι χαλαροί, η κοιλιά μου (κάτω μέρος) είναι χαλαρή, η  λεκάνη μου είναι χαλαρή, η  μέση μου είναι χαλαρή, η σπονδυλική μου στήλη είναι χαλαρή, η πλάτη μου είναι χαλαρή, ο αυχένας και ο λαιμός μου (πίσω μέρος) είναι χαλαρός, οι ώμοι μου είναι χαλαροί, τα μπράτσα μου είναι χαλαρά, οι βραχίονες μου είναι χαλαροί, οι καρποί μου είναι χαλαροί, οι παλάμες μου είναι χαλαρές, τα δάκτυλα των χεριών μου είναι χαλαρά, η κοιλιά μου (αφαλός, ηλιακό πλέγμα, στομάχι) είναι χαλαρή, το στήθος μου είναι χαλαρό, η ο λαιμός μου (μπροστινό μέρος) είναι χαλαρός,  το πηγούνι μου είναι χαλαρό, το στόμα μου είναι χαλαρό, τα μάγουλα μυ είναι χαλαρά, τα μάτια μου είναι χαλαρά, το μέτωπο μου είναι χαλαρό και τέλος το κεφάλι μου είναι χαλαρό. Επαναλαμβάνουμε την παραπάνω διαδικασία περισσότερες από μια φορές αν το κρίνουμε απαραίτητο, μέχρι να νοιώσουμε το σώμα χαλαρό. Καθώς νοιώθουμε τα διάφορα μέρη του σώματος μας και αποκτάμε επίγνωση της κατάστασης τους  οι εντάσεις χαλαρώνουν.

Αφού  χαλαρώσουμε το σώμα μέσα από την παραπάνω διαδικασία, μπορούμε να παραμείνουμε σε αυτήν την κατάσταση χαλάρωσης χωρίς να κάνουμε κάτι άλλο από να παραμένουμε σε επίγνωση του σώματος, του νου και της εσωτερικής σιωπής. Εναλλακτικά μπορούμε να εστιαστούμε στην αναπνοή (στον ρυθμό της αναπνοής μας) και να παραμείνουμε στην αναπνοή ή να επαναλαμβάνουμε μακρόσυρτα το μάντρα ‘Ομ* (ή κάποιο άλλο μάντρα) σε συνδυασμό με την αναπνοή. Επίσης μπορούμε να επαναλαμβάνουμε φράσεις-αλήθειες σε σχέση με την αληθινή μας φύση (π.χ. ‘Είμαι Μπράμαν, Ομ Μπράμαν’)  ή να κάνουμε θετικές επιβεβαιώσεις σε σχέση με κάποια αρετή ή ιδιότητα που θέλουμε να αναπτύξουμε.  

Σχόλιο
επαναλαμβάνουμε σε συνδυασμό με την αναπνοή μακρόσυρτα το μάντρα ‘Ομ*: Διαβάστε περισσότερα σχετικά με τον συνδυασμό της αναπνοής με το μάντρα  στο θέμα ‘Η Πρακτική του Διαλογισμού’.


Εξαγνίσου, Διαλογίσου και Συνειδητοποίησε την Αληθινή σου Φύση ~ Άτμαν Νιτυανάντα



Εξαγνίσου, Διαλογίσου και Συνειδητοποίησε την Αληθινή σου Φύση

Η Φώτιση (Αυτοπραγμάτωση ή Απελευθέρωση) είναι δυνατή όταν έχουμε μια βαθιά δίψα, ένα διακαή πόθο για να γνωρίσουμε την αλήθεια και να ενωθούμε με το θεϊκό μας Είναι (Συνειδητότητα, Άτμαν, Ψυχή, Πνεύμα) που είναι ένα και το αυτό με τον Θεό.

Μαζί με την δίψα χρειάζεται επίσης σταθερή συστηματική άσκηση για να εξαγνίσουμε και να ελευθερώσουμε τον νου μας από τις επιθυμίες, τους προγραμματισμούς και τις εγωϊκές τάσεις, αφού η αγνότητα του νου είναι βασική προϋπόθεση για να φτάσουμε στη απελευθέρωση και στην φώτιση.

Αν ασκείστε συστηματικά και σταθερά, με ζήλο, αφοσίωση, θάρρος, πίστη, αυτοπεποίθηση, αποφασιστικότητα, επιμονή και υπομονή, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα το πετύχετε. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γι’ αυτό!

·       ‘Θέλω να το κάνω! Μπορώ να το κάνω! Θα το κάνω!’ Αυτό πρέπει να είναι το μότο σας.

Όσες αποτυχίες κι αν έχετε, όσα λάθη κι αν κάνετε, όσες φορές κι αν πέστε από τις αδυναμίες σας, δεν υπάρχει λόγος να απογοητεύεστε και να μεμψιμοιρείτε γι’ αυτό, απλά χάνετε άσκοπα τον χρόνο σας και την ενέργεια σας. Σηκωθείτε και προχωρήστε με διπλάσια αποφασιστικότητα και δύναμη. Η βοήθεια είναι προορισμένο να έρθει. Ο Θεός και όλο το σύμπαν βοηθάει αυτόν που είναι αφιερωμένος στην συνειδητοποίηση της αλήθειας. Βοηθάει αυτόν που θέλει να εκφράσει την θεϊκή αγάπη, την ειρήνη και την αρμονία σε αυτόν τον κόσμο. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γι’ αυτό!

Εξαγνίστε τον νου και την καρδιάς σας, ασκηθείτε επιμελώς, διαλογιστείτε καθημερινά και συνειδητοποιήστε ότι είσαστε αιώνια Ύπαρξη, αγνή Συνειδητότητα ​​και Ευδαιμονία χωρίς όρια.


Sunday, June 14, 2020

Ο ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ~ Άτμαν Νιτυανάντα




Ο ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ

Η ανάγκη μας (του εγώ μας) να ελέγχουμε πράγματα, πρόσωπα και καταστάσεις.

Η  ασυνείδητη ανάγκη να ελέγχουμε, ανθρώπους, πράγματα, καταστάσεις, έχει αιτία την επιθυμία του εγώ μας να καλύψει τις ανάγκες και τις επιθυμίες του και να αποφύγει αυτά που φοβάται, και αυτά που φοβάται σχετίζονται επίσης με τις ανάγκες, τις προσκολλήσεις και τις επιθυμίες του.

Οι ανάγκες, οι προσκολλήσεις και οι επιθυμίες σχετίζονται με την ασφάλεια (σωματική, ψυχολογική), την  επιβίωση, την υγεία, την απόλαυση, την άνεση, τα χρήματα, την φήμη, την αναγνώριση, την υπερηφάνεια, την υπόληψη, την αυτοεικόνα και την αυτοαξία μας.

Θέλουμε δηλαδή να ελέγχουμε (πράγματα, πρόσωπα και καταστάσεις) για να νοιώθουμε ασφαλείς από κινδύνους που σχετίζονται με την υγεία και την επιβίωση μας, να νοιώθουμε ασφαλείς από οτιδήποτε νομίζουμε πως απειλεί την αξία μας, αυτοεικόνα μας, την συναισθηματική μας κατάσταση, για να απολαμβάνουμε αυτό που επιθυμούμε, για να αποκτήσουμε και να διατηρήσουμε τα μέσα που μας δίνουν ασφάλεια και απόλαυση (χρήματα, περιουσία, ανθρώπους,  τεχνολογία, κ.λπ.), για να γίνονται τα πράγματα σύμφωνα με τους προγραμματισμούς του εγώ μας ώστε να μην νοιώθουμε έξω απ' τα νερά μας, για να νοιώθουμε σπουδαίοι, ανώτεροι, σημαντικοί, ότι αξίζουμε, για να αποφύγουμε την απόρριψη και την καταπίεση.

Τι θέλουμε να ελέγξουμε στους ανθρώπους ;

Τον νου τους, (σκέψεις, επιλογές, επιθυμία, θέληση), τα συναισθήματα και  την συμπεριφορά. Η συμπεριφορά ελέγχεται μέσα από τον έλεγχο του νου και των συναισθημάτων.

Με τι τρόπους μπορούμε να ελέγξουμε τους άλλους;

Το εγώ μας θα χρησιμοποιήσει κάθε δυνατότητα που έχει για να ελέγξει τους άλλους και να πάρει αυτό που θέλει, (υλικά κέρδη, απόλαυση, ασφάλεια, αγάπη, αναγνώριση,  αποδοχή, επιβεβαίωση, κ.λπ.) και θα εκμεταλλευτεί τις αδυναμίες των άλλων οι οποίες έχουν να κάνουν κατά βάση με την ταύτιση με το σώμα, τις επιθυμίες, τις προσκολλήσεις, την υπόληψη, την χαμηλή αυτοαξία και αυτοπεποίθηση και τον φόβο.

Θα χρησιμοποιήσει δηλαδή την νοητική και την συναισθηματική ικανότητα και ανωτερότητα, την γνώση, τα χρήματα, την θέση, την εξουσία, τις γνωριμίες, την δύναμητην βία, την τρομοκράτηση, την καταπίεση, την ανάκριση, την επίκριση, την κατάκριση, την ειρωνεία, την απομάκρυνση, την γοητεία, την σαγήνη, την κολακεία,, την ομορφιά  την ικανότητα λόγου, τα ψέματα, τους εκβιασμούς, την πλύση εγκεφάλου, τα τεχνάσματα, το να παίζει το θύμα, τον καημένο, τον κακομοίρη, για να πάρει αυτό που θέλει.

Ό,τι μέσο και να χρησιμοποιήσει το εγώ για να ελέγξει τους άλλους το  πετυχαίνει προκαλώντας (ενεργοποιώντας) στους άλλους:
  1. φόβο,
  2. ενοχές,
  3. λύπηση,
  4. εξάρτηση,
  5. αίσθηση υπευθυνότητας,
  6. αμφιβολία,
  7. αδυναμία.

Thursday, June 11, 2020

Η Γιόγκα της Δράσης (Κάρμα Γιόγκα) ~ Μπαγκαβάτ Γκίτα κεφ. 2



Η Γιόγκα  της Δράσης (Κάρμα Γιόγκα)  
Μπαγκαβάτ Γκίτα κεφ. 2

38. Εκλαμβάνοντας το ευχάριστο και το δυσάρεστο (την χαρά και τον πόνο), το κέρδος και την απώλεια, την νίκη και την ήττα, το ίδιο, μπες στη μάχη για χάρη της μάχης. Με αυτό τον τρόπο πολεμώντας δεν θα διαπράξεις αμαρτία.

Σχόλιο
Όταν είμαστε αδιάφοροι για το αποτέλεσμα της δράσης μας, δηλαδή για το αν τελικά πετύχει ή δεν πετύχει η δράση, τι θα χάσουμε ή θα κερδίσουμε, τότε ο νους μας παραμένει αποσπασμένος και γαλήνιος σε ένωση με την σιωπηλή παρουσία του Θεού μέσα μας.  Αν δρα κανείς με αυτήν την νοητική στάση δεν θα δρέψει του καρπούς της δράσης, ελευθερώνεται δηλαδή από τις καρμικές υποχρεώσεις, και τις καλές και τις επώδυνες.  

39. Αυτό που σου έχει διδαχθεί (ως τώρα), είναι η διδασκαλία (σοφία) της Σάνκυα. Άκουσε τώρα την διδασκαλία της Κάρμα Γιόγκα*, την οποία γνωρίζοντας ω Αρτζούνα, θα σπάσεις τα δεσμά της του κάρμα*.

Σχόλιο
*Σάνκυα: Η Σάνκυα είναι μια από τις βασικές πνευματικές διδασκαλίες και φιλοσοφίες του Ινδουισμού.
*θα σπάσεις τα δεσμά της του κάρμα: Θα ελευθερωθεί δηλαδή ο Αρτζούνα από τις καρμικές υποχρεώσεις, δηλαδή από τα καλά και τα επώδυνα αποτελέσματα των δράσεων του και συνεπώς τον κύκλο της γέννησης και του θανάτου, αφού οι επαναγεννήσεις είναι αποτέλεσμα του κάρμα που συσσωρεύουμε μέσω των δράσεων μας που βασίζονται βέβαια στην επιθυμία για την δράσση και τα αποτελέσματα της.  

40. Σ’ αυτό (το μονοπάτι της Κάρμα Γιόγκα) καμία προσπάθεια δεν πάει χαμένη*, ούτε υπάρχει ζημιά*. Ακόμη και λίγη εφαρμογή αυτής της Γιόγκα προστατεύει κάποιον από το μεγάλο φόβο*.

Σχόλιο
*καμία προσπάθεια δεν πάει χαμένη: Το αποτέλεσμα της Κάρμα Γιόγκα είναι ο εξαγνισμός του νου και της καρδιάς, συνεπώς δεν υπάρχει κάποια αρνητική συνέπεια από την άσκηση της Κάρμα Γιόγκα. Ακόμη και μικρή εφαρμογή της Κάρμα Γιόγκα έχει ως αποτέλεσμα να εξαγνιστεί έστω και σε μικρό βαθμό ο νους και η καρδιά.
*ούτε υπάρχει ζημιά: Αφού το αποτέλεσμα της Κάρμα Γιόγκα είναι ο εξαγνισμός του νου και της καρδιάς, η Κάρμα Γιόγκα δεν μπορεί να φέρει αντίθετα ή αρνητικά αποτελέσματα για τον μαθητή, δεν υπάρχει κάποια αρνητική συνέπεια από την άσκηση της Κάρμα Γιόγκα
 *προστατεύει κάποιον από το μεγάλο φόβο.  Από τον φόβο να παραμείνει κάποιος πιασμένος στον κύκλο των γεννήσεων και των θανάτων.

47. Καθήκον σου είναι να φροντίζεις τις δράσεις (έργα) σου, αλλά ποτέ να μην νοιάζεσαι για το καρπό (αποτέλεσμα) των δράσεων (έργων) σου. Το κίνητρο σου να μην είναι ο καρπός της δράσης, αλλά ούτε να προσκολλάσαι στην αδράνεια.

Σχόλιο
Οι δράσεις που έχουν σαν βάση την επιθυμία και την προσδοκία ανταμοιβής μας σκλαβώνουν στο κάρμα και στις επαναγεννήσεις, και είναι οι μήτρες  απόλαυσης, μιζέριας, πόνου και δυστυχίας. Αν δεν επιθυμούμε, ούτε προσδοκούμε τοτ αποτέλεσμα των δράσεων μας, πετυχαίνουμε τον εξαγνισμό του νου και της καρδιάς και τελικά την γνώση του Εαυτού.

48. Να εκτελείς τα καθήκοντα σου (δράσεις, έργα) τη δράση ω Αρτζούνα, παραμένοντας σταθερός στη Γιόγκα, εγκαταλείποντας κάθε προσκόλληση και παραμένοντας ίδιος στην επιτυχία και στην αποτυχία. Η αταραξία του νου Γιόγκα λέγεται.

49. Πολύ κατώτερες είναι οι δράσεις που γίνονται με προσκόλληση και με προσδοκία στο αποτέλεσμα της δράσης από τις δράσεις που γίνονται με την Γιόγκα της Διάνοιας (με αταραξία του νου), ω Αρτζούνα. Αναζήτησε καταφύγιο στην διάνοια. Αξιολύπητοι είναι εκείνοι που το κίνητρο τους είναι ο καρπός  (η ανταμοιβή).

Σχόλιο
*δράσεις που γίνονται με σοφία: Δράσεις καμωμένες με αταραξία του νου είναι η Γιόγκα της διάνοιας. Δράσεις καμωμένες από κάποιο που προσδοκά  τον καρπό της δράσης οδηγούν στην σκλαβιά και είναι η αιτία της γέννησης και του θανάτου.

50. Προικισμένος κάποιος με την αταραξία του νου, ελευθερώνεται  σε αυτή τη ζωή και από τις καλές και τις κακές πράξεις. Γι’ αυτό αφοσιώσου στην Γιόγκα (της αταραξίας του νου στα αντίθετα). Γιόγκα είναι επιδεξιότητα στην δράση*.

Σχόλιο
*Γιόγκα είναι επιδεξιότητα στην δράση: το να δρας δηλαδή με τον νου ατάραχο και αδιάφορο για τους καρπούς της δράσης).

51. Οι σοφοί, αυτοί που έχουν εδραιώσει τον νου στην αταραξία, έχοντας απαρνηθεί τους καρπούς της δράσης, ελεύθεροι απ’ τα δεσμά της γέννησης, πηγαίνουν σε μια κατάσταση (της ευδαιμονίας) που είναι πέρα από κάθε κακό (πόνο, δυστυχία).

Σχόλιο
Η προσκόλληση στους καρπούς των δράσεων είναι η αιτία της επαναγέννησης. Ο άνθρωπος πρέπει να ενσαρκωθεί σε ένα καινούργιο σώμα για να απολαύσει τους καρπούς των δράσεων του και τους ευοίωνος και τους επώδυνους. Αν κάποιος κάνει τις πράξεις για χάρη του Θεού, χωρίς επιθυμία για τον καρπό, αυτός ελευθερώνεται από τα δεσμά της γέννησης και του θανάτου και πετυχαίνει την αθάνατη ευδαιμονία.

Sunday, June 7, 2020

Ζήσε στον Άτμαν (Θεϊκό Είναι, Συνειδητότητα) ~ Σουάμι Σιβανάντα



Ζήσε στον Άτμαν (Θεϊκό  Είναι, Συνειδητότητα)
του Σουάμι Σιβανάντα 


Σχόλια του Άτμαν Νιτυανάντα

 Άτμαν. Άτμαν είναι η θεϊκή μας φύση στην οποία έχουν δώσει μια ποικιλία ονομάτων, όπως  Συνειδητότητα, Είναι, Θεϊκό Είναι, θεϊκή Ουσία, Πνεύμα, Ψυχή, αληθινός Εαυτός, Θεϊκός Εαυτός, Εαυτός, Πουρούσα, εσωτερική σιωπηλή παρουσία, Τσετάνια. Το Άτμαν που εκδηλώνεται μέσα μας ως ο φαινομενικά ατομικός Εαυτός ή ατομική Συνειδητότητα είναι ένα και το αυτό με το Μπράμαν ή συμπαντική Συνειδητότητα (Θεός, Πνεύμα, Αλλάχ, Ιεχωβά ,κ.λπ.),
Μπράμαν. Το Μπράμαν είναι η ύψιστη Αρχή του Σύμπαντος, αυθύπαρκτη, αναίτια, άχρονη, άμορφη, αμετάβλητη, ακίνητη, ακατάστρεπτη. Από το Μπράμαν προβάλλεται όλο το σύμπαν και οι υπάρξεις, στο Μπράμαν ζουν και έχουν στήριγμα και  στο Μπράμαν επιστρέφουν στο τέλος κάθε κύκλου εκδήλωσης. Το Μπράμαν (η συμπαντική Συνειδητότητα) εκδηλώνεται μέσα μας ως  η φαινομενικά ατομική Συνειδητότητα (Άτμαν, Είναι, Εαυτός, κ.λπ.).

Ξύπνα από το όνειρο των μορφών. ¶ΜΗΝΜην εξαπατάσαι από τα απατηλά ονόματα και τις μορφές. Προσκολλήσου αποκλειστικά και μόνο στη στέρεα ζωντανή πραγματικότητα. Αγάπα μόνο το σου Θεϊκό Είναι (Άτμαν, Συνειδητότητα). Το Άτμαν μόνο επιζεί. Ζήσε στον Άτμαν. Γίνε Μπράμαν. Αυτό είναι η πραγματική ζωή.

Πλησίασε τους σοφούς, τους γιατρούς της θεϊκότητας με πίστη, αφοσίωση και ταπεινότητα. Πάρε μια δόση γιατρικού που ονομάζεται Γνώση (Γκιάνα). Κατόπιν η ασθένεια, η άγνοια ή αγνωσία (Άγκιανα) θα ξεριζωθεί εντελώς. Θα πετύχεις την παντοτινή ειρήνη.

Μην εξαπατάσαι από την Μάγια (Πλάνη, Μάτριξ). Να είσαι ήρεμος όπως ο χωρίς κύματα ωκεανός. Να έχεις ανοικτό νου όπως ο ουρανός. Να είσαι αγνός όπως ο κρύσταλλος. 

Αγωνίσου ασταμάτητα για την συνειδητοποίηση της αληθινή σου φύσης (Άτμαν, Συνειδητότητα. Να είσαι υπομονετικός όπως η γη. Είσαι προορισμένος να πετύχεις. Θα πετύχεις. Να είσαι βέβαιος.

Συνειδητοποίησε την Άπειρη Ευδαιμονία ~ Σουάμι Σιβανάντα


Συνειδητοποίησε την Άπειρη Ευδαιμονία
Του Σουάμι Σιβανάντα

Είσαι γεννημένος για υψηλότερα πράγματα. Ένα ένδοξο λαμπρό μέλλον σε περιμένει. Μην σκέπτεσαι το παρελθόν. Εξαγνίσου. Συγκεντρώσου. Στοχάσου. Διαλογίσου. Βρες στήριγμα στην Ύψιστη Ψυχή . 

Προχώρησε προς τα εμπρός. Μην ενοχλείσαι από τις δυσκολίες, τις αντιξοότητες και τις θλίψεις. Θα σε βοηθήσουν στην ανάπτυξη της θέλησης και της δύναμης αντοχής σου. Θα σε καταστήσουν σοφό και θα σε βοηθήσουν στην εξέλιξή σου. 

Να είσαι θαρραλέος. Ποτέ μην απελπίζεσαι. Άντλη Άντλησε δύναμη από μέσα. Κινήσου προς τα εμπρός. Αισθάνσου τη Θεϊκή Παρουσία παντού. Δες τη θεϊκή Δόξα ολόγυρα. Βυθίσου βαθιά στη Θεϊκή Πηγή. Θα συνειδητοποιήσεις την άπειρη ευδαιμονία

Friday, June 5, 2020

Όσοι προσηλώνονται αποκλειστικά στον Θεό γνωρίζουν τον Θεό! Μπαγκαβάτ Γκίτα Κεφ. 7


Όσοι προσηλώνονται αποκλειστικά στον Θεό γνωρίζουν τον Θεό!
Μπαγκαβάτ Γκίτα Κεφ. 7

27. Όλα τα όντα πλανεμένα από τα ζεύγη των αντιθέτων που γεννιούνται από την επιθυμία και την αποστροφή, βρίσκονται σε πλάνη απ’ την γέννηση τους, Ω Αρτζούνα!

28. Αλλά οι άνθρωποι των ενάρετων πράξεων των οποίων οι αμαρτίες έχουν τελειώσει, που είναι ελεύθεροι από την πλάνη των ζευγαριών των αντιθέτων, Με λατρεύουν, σταθεροί στον όρκο τους.

29. Αυτοί που καταφεύγοντας σε Μένα, αγωνίζονται για την απελευθέρωση από τα γηρατειά και το θάνατο θα συνειδητοποιήσουν πλήρως εκείνο το Μπράμαν, όλη την γνώση για τον Εαυτό (Άτμαν) και το Κάρμα (δράση).

Friday, May 29, 2020

Οι συνέπειες της ταύτισης με το σώμα και τον νου ~ Άτμαν Νιτυανάντα


Οι συνέπειες της ταύτισης με το σώμα και τον νου!

Για όσο ταυτίζουμε τον εαυτό μας με το σώμα και τον νου (θεωρούμε και αντιλαμβανόμαστε δηλαδή ότι είμαστε το σώμα) είναι αναπόφευκτο να έχουμε ανασφάλεια, να ταυτίζουμε την αυτοαξία μας με εξωτερικά πράγματα και να έχουμε χαμηλή αυτοαξία, να έχουμε ανάγκη την αποδοχή, την επιβεβαίωση και την αναγνώριση από τους άλλους και να αναζητάμε την ευτυχία στις αισθητηριακές απολαύσεις και εμπειρίες.

Για όσο βασίζουμε την ασφάλεια μας, την ευτυχία μας και την αξία μας σε πράγματα εξωτερικά, είναι αναπόφευκτο να προσκολλιόμαστε σε αυτά και να βιώνουμε πόνο, μιζέρια και δυστυχία.

Thursday, May 28, 2020

Η Γιόγκα της διαίρεσης των Τριών Γκούνας ¬ Μπαγκαβάτ Γκίτα



Η Γιόγκα της διαίρεσης των Τριών Γκούνας (Μπαγκαβάτ Γκίτα Κεφ. 14)

Ο Ευλογημένος Κύριος είπε:

1.      Ξανά θα σου μιλήσω για την υπέρτατη γνώση, την ύψιστη απ’ όλες τις γνώσεις, που σαν την γνωρίσαν οι Σοφοί, όλοι τους μετά από αυτήν την ζωή (μετά το θάνατο του σώματος τους) στην υπέρτατη τελειότητα πήγαν. 
2.      Εκείνοι που καταφεύγοντας (και αφοσιώνονται) σ’ αυτή τη γνώση, φτάνουν σε ένωση με Μένα, δεν γεννιούνται στη γένεση της δημιουργίας (όταν αρχίζει ένας νέος κοσμικός κύκλος), ούτε ενοχλούνται στην διάλυση της.
3.      Μήτρα μου είναι η Μεγάλη Πράκριτι (Μεγάλο Μπράμα). Σ’ αυτήν βάζω Εγώ το σπέρμα. Από αυτήν, ω Αρτζούνα, γίνεται η γέννηση όλων των όντων.
4.      Οτιδήποτε μορφές γεννιούνται σε οποιαδήποτε  μήτρα κάθε είδους, ω Αρτζούνα, το μεγάλη η Μεγάλη Πράκριτι είναι η μήτρα τους και Εγώ, ο σπερμοδότης πατέρας.
5.      Σάττβα, Ράτζας, Τάμας, αυτές οι γεννημένες απ’ τη Πράκριτι ποιότητες (γκούνας), δένουν γερά στο σώμα τον ακατάστρεφτο κάτοικο του σώματος, ω Αρτζούνα.
6.      Απ’ αυτές τις τρεις ποιότητες, η σάττβα, όντας ακηλίδωτη είναι φωτεινή και απαλλαγμένη από κακό. Η σάττβα ποιότητα δένει γερά  με την προσκόλληση στην ευτυχία και στην γνώση, ω Αρτζούνα.
Σχόλιο
*Η σάττβα ποιότητα δένει γερά με την προσκόλληση στην ευτυχία και στην γνώση: Η σάττβα ποιότητα αν και είναι φωτεινή από την φύση της, εντούτοις μας κρατά δέσμιους στην υλική πραγματικότητα μέσω της προσκόλλησης στην ευτυχία και στην γνώση. Η Αληθινή μας φύση είναι πέρα από τις τρεις ποιότητες, συνεπώς για να φτάσουμε στην απελευθέρωση πρέπει να υπερβούμε ακόμη και την φωτεινή άποψη του νου και της δημιουργίας.
7.      Γνώριζε ότι η ράτζας ποιότητα έχει τη φύση του πάθους, μάθε, είναι η πηγή της δίψας ή απληστίας (για αισθητηριακές απολαύσεις) και της προσκόλλησης. Η ράτζας ποιότητα, ω Αρτζούνα, γερά δένει τον κάτοικο του σώματος με την προσκόλληση στα έργα*.
Σχόλιο
*προσκόλληση στα έργα: Η προσκόλληση σε κάθε φύσης δράση που έχει ως σκοπό το προσωπικό όφελος, στην μορφή της απόλαυσης, της φήμης, του χρήματος, της δύναμης, της κυριαρχίας στους άλλους, κ.λπ.
8.      Κι ακόμα, γνώριζε πως από την τάμας ποιότητα γεννιέται η άγνοια που πλανεύει όλους τους ενσαρκωμένους. Η τάμας ποιότητα, ω Αρτζούνα, γερά δένει τον κάτοικο του σώματος με την πλάνη, την αμέλεια, την οκνηρία και τον ύπνο.
Σχόλιo
*γερά δένει τον κάτοικο του σώματος με την πλάνη, την αμέλεια, την οκνηρία και τον ύπνο: Η τάμας ποιότητα μας δεσμεύει στην υλική πραγματικότητα γιατί σκεπάζει ως πέπλο της αληθινή μας φύση και έτσι ταυτιζόμαστε με το σώμα, τον νου και τα αντικείμενα των αισθήσεων. Η τάμας ποιότητα επίσης ως η δύναμη της αδράνειας και της οκνηρίας μας εμποδίζει να κάνουμε άσκηση που είναι ο μόνος τρόπος να απαλλαγούμε από το εγώ και να υπερβούμε τις τρεις γκούνας και επίσης μας κάνει να είμαστε αμελείς, απρόσεκτοι, να μην έχουμε διάκριση και ορθή κατανόηση και έτσι μας εγκλωβίζει στις ψευδαισθήσεις, τις επιθυμίες και τις πλάνες του κατώτερου εγώ.
9.      Το Σάττβα στην ευτυχία προσκολλάει, το Ράτζας στις δράσεις (έργα), ω Αρτζούνα, ενώ το Τάμας, σκεπάζοντας τη γνώση, αληθινά, στην πλάνη προσκολλάει.
10.  Η Σάττβα ποιότητα υπερέχει, ω Αρτζούνα, όταν υπερισχύσει της Ράτζας και της Τάμας ποιότητας. Η Ράτζας υπερέχει, όταν υπερισχύσει της Σάττβα και της Τάμας. Και η Τάμας υπερέχει όταν υπερισχύσει της Σάττβα και της Ράτζας.
11.  Όταν απ’ όλες τις πύλες (των αισθήσεων) σ’ αυτό το σώμα, το φως της γνώσης (σοφίας) λάμπει, τότε μπορεί κανείς να ξέρει, πως υπερέχει η Σάττβα ποιότητα.
12.  Απληστία, δράση, η ανάληψη έργων (δράσεων), ανησυχία, πόθος, αυτά εκδηλώνονται, ω Αρτζούνα, όταν υπερέχει η Ράτζας.
13.  Σκοτάδι, αδράνεια, ανεμελιά και πλάνη, αυτά εκδηλώνονται όταν υπερέχει η Τάμας ποιότητα, ω Αρτζούνα.
14.  Αν την στιγμή που ο ενσαρκωμένος πεθαίνει υπερέχει η Σάττβα ποιότητα, τότε  πηγαίνει στους αμόλυντους κόσμους εκείνων που έχουν την ύψιστη γνώση (στον κόσμο των θεών).
15.  Αν όταν πεθάνει όταν υπερισχύει η Ράτζας ποιότητα, θα ξαναγεννηθεί σε ένα νέο σώμα ανάμεσα σ’ εκείνους που είναι προσκολλημένοι στην δράση. Πεθαίνοντας, όμως σε Τάμας, θα γεννηθεί σε μήτρες όντων που δεν έχουν λογικό (στης χαμηλότερης βαθμίδας ανθρώπων ή  ζώων).
16.  Ο καρπός των καλών έργων (δράσεων) λένε πως είναι αγνός (ακηλίδωτος) σαττβικός. Ενώ ο καρπός των ρατζασικών έργων είναι η οδύνη, και η άγνοια είναι ο καρπός των Ταμασικών έργων.
17.  Η γνώση προέρχεται από την Σάττβα ποιότητα και η απληστία από την Ράτζας. Αδιαφορία (αμέλεια) και πλάνη κι ακόμη η άγνοια προέρχονται από την Τάμας.
18.  Όσοι είναι εδραιωμένοι στο Σάττβα πηγαίνουν προς τα επάνω, όσοι είναι Ρατζασικοί στο μέσο μένουν και οι Ταμασικοί, που είναι κάτω από την εξουσία της κατώτερης ποιότητας (γκούνα), προς τα κάτω πάνε.
Σχόλιο
Στον στίχο αυτό επαναλαμβάνονται αυτά που ειπώθηκαν στους στίχους 14 και 15. Ότι οι σαττβικοί άνθρωποι μετά τον θάνατο πηγαίνουν στους κόσμους των θεών, οι ρατζασικοί γεννιούνται σε μήτρες ανθρώπων και οι ταμασικοί γεννιούνται είτε σε μήτρες χαμηλότερης βαθμίδας ανθρώπων, είτε ζώων.
19.  Όταν ο σοφός αντιληφθεί πως δεν είναι τίποτα άλλο παρά οι τρεις ποιότητες που δρουν και γνωρίσει (από άμεση εμπειρία) Αυτό που είναι ανώτερο (που είναι πέρα και επάνω) από τις τρεις ποιότητες, αυτός, τηn δική μου κατάσταση πετυχαίνει (δηλαδή, γίνεται ένα με Μένα).
Σχόλιο
Ο σοφός γνωρίζει από άμεση εμπειρία πως από τις τρεις ποιότητες  πηγάζουν όλες οι δράσεις, ότι Αυτός είναι η Συνειδητότητα (Άτμαν, Μπράμαν) που είναι υπεράνω των τριών ποιοτήτων και ότι δεν είναι Αυτός (η Συνειδητότητα) που δρα αλλά είναι ο σιωπηλός μάρτυρας όλων των δράσεων των γκούνας.
20.  Όταν κάποιος όντας ενσαρκωμένος ξεπεράσει αυτούς τους τρεις γκούνας, από τους οποίους το σώμα προέρχεται, ελευθερώνεται από γέννηση, γηρατειά και θάνατο και πόνο και πετυχαίνει την αθανασία.
Ο Αρτζούνα είπε:

21.  Ποια είναι τα σημάδια από τα οποία αναγνωριζεται αυτός που ξεπέρασε τις τρεις ποιότητες, ω Κύριε (Κρίσνα); Ποια είναι η συμπεριφορά του και πως ξεπερνάει αυτούς τις τρεις ποιότητες;
Ο Ευλογημένος Κύριος είπε:
22.  Εκείνος, ω Αρτζούνα, που δεν αποστρέφεται το σάττβα, το ράτζας και το τάμας όταν είναι παρόντα, ούτε τα αποζητάει (ποθεί) όταν απουσιάζουν,
23.  Εκείνος που μένοντας σαν αδιάφορος δεν ταράζεται από τις γκούνας, ο οποίος γνωρίζοντας ότι οι τρεις γκούνας δρουν μένει σταθερός στον εαυτό του (εστιασμένος μέσα του, στην σιωπηλή παρουσία της Συνειδητότητας, Άτμαν) και δεν μετακινείται από αυτό.
Σχόλιο
Εκείνος που δεν ελκύεται, ούτε αποστρέφεται οτιδήποτε, που δεν έχει αρέσκεια ή απαρέσκεια για οτιδήποτε (αλλά παραμένει ως αδιάφορος μάρτυρας, αυτός δεν ταράζεται από τις εκδηλώσεις και εκφράσεις των τριών ποιοτήτων και παραμένει εστιασμένος στο κέντρο του, το Άτμαν (σιωπηλή παρουσία της Συνειδητότητας)
24.  25. που παραμένει ίδιος στη χαρά και στη λύπη, που κατοικεί στον Εαυτό (εσωτερική σιωπηλή παρουσία, Άτμαν, Συνειδητότητα), που γι’ αυτόν είναι ίδια ένας βώλος γης, μια πέτρα κι ένα κομμάτι χρυσός, ίδιος στον αγαπητό και στον μη-φιλικό, σταθερός, ίδιος στη μομφή και στον έπαινο, ίδιος στην τιμή και στην ατίμωση, ίδιος σε φίλο και σ’ εχθρό, που έχει εγκαταλείψει κάθε πρωτοβουλία για έργα, αυτός λένε, πως έχει ξεπεράσει τους τρεις γκούνας.
26.  Και ο οποίος Με υπηρετεί με απαρασάλευτη αφοσίωση*, αυτός, ξεπερνώντας αυτούς τους τρεις γκούνας, είναι άξιος να γίνει Μπράμαν.
Σχόλιο
*Με υπηρετεί με απαρασάλευτη αφοσίωση: Ο νους του είναι συνεχώς προσηλωμένος στον Θεό, Τον θυμάται και τον σκέπτεται συνέχεια επαναλαμβάνοντας το όνομα Του χωρίς να αφήνει τον νου του να διασπαστεί από τις αισθητηριακές εμπειρίες και τις σκέψεις γι’ αυτές. Ακόμη και όταν εργάζεται ο νους του είναι αφοσιωμένος στον Θεό, γι’ αυτόν μόνο ο Θεός υπάρχει.
27.  Γιατί, Εγώ είμαι η κατοικία του Μπράμαν, του αθάνατου και αμετάβλητου και του Αιώνιου Ντάρμα και της Απόλυτης Ευδαιμονίας.
Έτσι τελειώνει ο διάλογος ανάμεσα στον Ιερό Κρίσνα και τον Αρτζούνα στο δεκατοτέταρτο κεφάλαιο της Ουπανισάδ της δοξασμένης Μπαγκαβάτ Γκίτα, της Αιώνιας επιστήμης του ιερού Γιόγκα με τίτλο ’Η Γιόγκα της διαίρεσης των Τριών Γκούνας’.
                                           Χάρι Ομ Τατ Σατ