Σελίδες

Saturday, November 4, 2017

Η ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΧΘΡΟΣ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ & ΤΗΣ ΑΥΤΟΠΡΑΓΜΑΤΩΣΗΣ ~ Μπαγκαβάντ Γκίτα,


Η ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΧΘΡΟΣ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ & ΤΗΣ ΑΥΤΟΠΡΑΓΜΑΤΩΣΗΣ

Ο Αρτζούνα είπε:

36. Αλλά τι σπρώχνει τον άνθρωπο να διαπράξει την αμαρτία, ακόμη και ενάντια στην θέληση του,  ω απόγονε των Βρίσνι (Κρίσνα), σαν να εξαναγκάζεται με την βία;

Ο ευλογημένος Κύριος είπε:

37. Αυτό είναι η επιθυμία,  είναι ο θυμός (η επιθυμία μεταμορφώνεται σε θυμό όταν δεν ικανοποιείται), που γεννιέται από την Ράτζας ποιότητα  (γκούνα), το μεγάλο κακό που καταγρώγει τα πάντα. Μάθε πως αυτός είναι ο εχθρός εδώ (σε αυτόν τον κόσμο).

38. Όπως η φωτιά καλύπτεται από τον καπνό, όπως ένας καθρέπτης από τη σκόνη, και όπως ένα έμβρυο από το άμνιο, έτσι και Αυτό (η Γνώση) καλύπτεται από την επιθυμία.

39. Ω γιέ της Κούντι (Αρτζούνα), σκεπασμένη είναι η  Γνώση από τον αιώνιο εχθρό του σοφού, την επιθυμία,  η οποία είναι άσβεστη σαν τη φωτιά.

40. Οι αισθήσεις, ο νους (μάνας-manas) και η διάνοια (μπούντι-buddhi) έχει ειπωθεί ότι είναι η έδρα της (επιθυμίας). Μέσω αυτών παραπλανά την ενσαρκωμένη ψυχή σκεπάζοντας την Γνώση.

41. Γι αυτό,  ω εσύ καλύτερε από τους Μπαράτα (Αρτζούνα), ελέγχοντας  πρώτα τις αισθήσεις σου, σκότωσε αυτό το κακό (την επιθυμία), τον καταστροφέα της Γνώσης και της πραγμάτωσης.

42. Λένε πως οι αισθήσεις είναι ανώτερες από το σώμα. Ανώτερος από τις αισθήσεις είναι ο νους (μάνας). Ανώτερη από το μάνας είναι η διάνοια (μπούντι). Και ανώτερος ακόμη και  από την διάνοια (μπούντι) είναι Αυτός – ο Εαυτός (Άτμαν, Συνειδητότητα).

43. Έτσι, γνωρίζοντας Αυτόν (τον Άτμαν) ο οποίος είναι ανώτερος από τη διάνοια, συγκρατώντας τον εαυτό με τον Εαυτό, σκότωσε, ω πάνοπλε (Αρτζούνα) αυτόν τον δυσκολονίκητο εχθρό, την επιθυμία!

ΣΧΟΛΙO. Υπόταξε τον κατώτερο εαυτό με τον ανώτερο Εαυτό. Υπόταξε τον κατώτερο νου με τον ανώτερο νου. Είναι δύσκολο να νικηθεί η επιθυμία,  επειδή η φύση της είναι πολυσύνθετη και ακατανόητη. Αλλά ένας άνθρωπος που έχει διάκριση και απόσπαση, ο οποίος κάνει σταθερά και εντατικά σάντανα (πνευματική άσκηση), μπορεί να την νικήσει σχετικά εύκολα.

Έτσι τελειώνει στην Ουπανισάδα της ένδοξης Μπαγκαβάντ Γκίτα,  της επιστήμης του Αιώνιου, του ιερού κείμενου της Γιόγκα, ο τρίτος διάλογος ανάμεσα στον Σρι Κρίσνα και τον Αρτζούνα με τίτλο:

«Η Γιόγκα της δράσης (Κάρμα Γιόγκα)»
Κεφ. ΙΙΙ σ.36-43


Μετάφραση στα ελληνικά Άτμαν Νιτυανάντα
στα αγγλικά Σουάμι Σιβανάντα
~~~~

Arjuna said:
36. But impelled by what does man commit sin, though against his wishes, O Varshneya (Krishna), constrained, as it were, by force?
The Blessed Lord said:
37. It is desire, it is anger born of the quality of Rajas, all-sinful and all-devouring; know this as the foe here (in this world).
38. As fire is enveloped by smoke, as a mirror by dust, and as an embryo by the amnion, so is this enveloped by that.
39. O Arjuna, wisdom is enveloped by this constant enemy of the wise in the form of desire, which is unappeasable as fire!
40. The senses, mind and intellect are said to be its seat; through these it deludes the embodied by veiling his wisdom.
41. Therefore, O best of the Bharatas (Arjuna), controlling the senses first, do thou kill this sinful thing (desire), the destroyer of knowledge and realisation!
42. They say that the senses are superior (to the body); superior to the senses is the mind; superior to the mind is the intellect; and one who is superior even to the intellect is He—the Self.
43. Thus, knowing Him who is superior to the intellect and restraining the self by the Self, slay thou, O mighty-armed Arjuna, the enemy in the form of desire, hard to conquer!
COMMENTARY: Restrain the lower self by the higher Self. Subdue the lower mind by the higher mind. It is difficult to conquer desire because it is of a highly complex and incomprehensible nature. But a man of discrimination and dispassion, who does constant and intense Sadhana, can conquer it quite easily.

Extract of Bhagavad Gita
“The Yoga of Action” Chapter III  V.36-43 -
________________________________________