Σελίδες

Wednesday, February 26, 2020

Η επιθυμία και το πάθος είναι η ρίζα του θυμού ~ Ατμαν Νιτυανάντα


Η επιθυμία και το πάθος είναι η ρίζα του θυμού

Ο θυμός δεν έχει ως αιτία τον φόβο όπως αρκετοί δάσκαλοι αυτογνωσίας υποστηρίζουν σήμερα αλλά την επιθυμία.

Μπαγκαβάτ Γκίτα
''62. Όταν ο άνθρωπος σκέπτεται τα αντικείμενα τότε (ο νους του) γοητεύεται από αυτά και προσκολλάται σε αυτά. Από την προσκόλληση γεννιέται η επιθυμία και από την επιθυμία (την ανεκπλήρωτη) γεννιέται ο θυμός.'

Στο παρακάτω απόσπασμα ο Σουάμι Σιβανάντα μας λέει ξεκάθαρα ότι ο θυμός έχει ως αιτία την επιθυμία και το πάθος. Το ίδιο λένε και άλλοι μεγάλοι δάσκαλοι της Ινδίας, ο Κρίσνα στην Μπαγκαβάτ Γκίτα και αυτό είναι και η εμπειρία μου.

Ακολουθεί το απόσπασμα του Σουάμι Σιβανάντα

''Η αιτία της αμαρτίας, ή της λανθασμένης δράσης, σ' αυτόν τον κόσμο είναι η επιθυμία. Ο θυμός δεν είναι τίποτα άλλο από μια τροποποίηση ή μια μορφή επιθυμίας. Ο θυμός είναι η ίδια η επιθυμία.

Όταν η επιθυμία εκδηλώνεται, παράγει δράση (Rajas) και ωθεί τον άνθρωπο να αναζητήσει το αντικείμενο της επιθυμίας του. Αλλά όταν η επιθυμία δεν είναι ικανοποιηθεί ή όταν κάποιος παρεμποδίσει την εκπλήρωση της, ο άνθρωπος θυμώνει ή εξαγριώνεται. Η επιθυμία γίνεται τότε θυμός με τον ίδιο τρόπο που το γάλα γίνεται γιαούρτι.

Το πάθος είναι η ρίζα και ο θυμός είναι το βλαστάρι. Θα πρέπει πρώτα να καταστρέψετε τη ρίζα δηλαδή το πάθος. Μόνο τότε το βλαστάρι δηλαδή ο θυμός θα πεθάνει από μόνο του.''


Ο φόβος είναι επίσης παιδί της επιθυμίας αλλά και της ταύτισης και της προσκόλλησης τα οποία έχουν ως ρίζα επίσης την επιθυμία. Ας μην ξεχνούμε ότι το πρωπατορικό αμάρτημα έχει ως αιτία την επιθυμία η οποία οδήγησε στην απόλαυση του απηγορευμένου καρπού, του οποίου συνέπεια ήταν η ταύτιση με το σώμα και ο φόβος.

Ο Βούδας είχε πει:

"Από την επιθυμία προέρχεται η δυστυχία, από την επιθυμία ο φόβος. Γι' αυτόν που είναι ελεύθερος από την επιθυμία, δεν υπάρχει ούτε δυστυχία ούτε φόβος."