Σελίδες

Wednesday, February 26, 2020

Η επιθυμία και η απελευθέρωση (αυτοπραγμάτωση, φώτιση) ~ Μπαγκαβάτ Γκίτα


Η επιθυμία και η απελευθέρωση (αυτοπραγμάτωση, φώτιση).

Η επιθυμία σκεπάζει την αληθινή μας φύση (Συνειδητότητα, Άτμαν, Πνεύμα, Ψυχή, Εϊναι, κ.λπ.) και γι' αυτό με την διάλυση της πετυχαίνουμε την ένωαη με το Εϊναι μας και την απελευθέρωση.

Απόσπασμα από την Μπαγκαβάτ Γκίτα

38.Οπως σκεπάζεται η φωτιά από τον καπνό, κι ένας καθρέπτης απ την σκόνη, όπως σκεπάζεται το έμβρυο από το άμνιο (ο υμένας που περιβάλει το έμβρυο), έτσι σκεπάζεται Αυτό (ο Ατμαν που είναι η θεϊκή μας φύση) από την επιθυμία.39. Σκεπασμένη είναι η Γνώση (του Άτμαν) απ αυτόν τον αιώνιο εχθρό του Σοφού, την αχόρταγη φωτιά της επιθυμίας.
40. Οι αισθήσεις, το μάνας και το μπούντι λένε ότι είναι η έδρα της επιθυμίας. Με αυτά παραπλανά τον κάτοικο του σώματος σκεπάζοντας την Γνώση (δεν μας επιτρέπει να έχουμε επίγνωση του Ατμαν - που είναι η θεϊκή μας φύση).
26. Απόλυτη ελευθερία (ή ευδαιμονία του Μπράμαν) υπάρχει σε όλες τις πλευρές για εκείνους τους αυτο-πειθαρχημένους ασκητές οι οποίοι είναι ελεύθεροι από την επιθυμία και το θυμό, που έχουν ελέγξει τις σκέψεις τους και οι οποίοι έχουν συνειδητοποιήσει τον Εαυτό (Ατμαν).
28. Με τις αισθήσεις, το νου (μανας) και τη διάνοια (Μπουντι) πάντα υπό έλεγχο, έχοντας την απελευθέρωση ως υπέρτατο σκοπό του, απαλλαγμένος από την επιθυμία, το φόβο και το θυμό, ο σοφός είναι αληθώς ελεύθερος για πάντα.

Η επιθυμία και το πάθος είναι η ρίζα του θυμού ~ Ατμαν Νιτυανάντα


Η επιθυμία και το πάθος είναι η ρίζα του θυμού

Ο θυμός δεν έχει ως αιτία τον φόβο όπως αρκετοί δάσκαλοι αυτογνωσίας υποστηρίζουν σήμερα αλλά την επιθυμία.

Μπαγκαβάτ Γκίτα
''62. Όταν ο άνθρωπος σκέπτεται τα αντικείμενα τότε (ο νους του) γοητεύεται από αυτά και προσκολλάται σε αυτά. Από την προσκόλληση γεννιέται η επιθυμία και από την επιθυμία (την ανεκπλήρωτη) γεννιέται ο θυμός.'

Στο παρακάτω απόσπασμα ο Σουάμι Σιβανάντα μας λέει ξεκάθαρα ότι ο θυμός έχει ως αιτία την επιθυμία και το πάθος. Το ίδιο λένε και άλλοι μεγάλοι δάσκαλοι της Ινδίας, ο Κρίσνα στην Μπαγκαβάτ Γκίτα και αυτό είναι και η εμπειρία μου.

Ακολουθεί το απόσπασμα του Σουάμι Σιβανάντα

''Η αιτία της αμαρτίας, ή της λανθασμένης δράσης, σ' αυτόν τον κόσμο είναι η επιθυμία. Ο θυμός δεν είναι τίποτα άλλο από μια τροποποίηση ή μια μορφή επιθυμίας. Ο θυμός είναι η ίδια η επιθυμία.

Όταν η επιθυμία εκδηλώνεται, παράγει δράση (Rajas) και ωθεί τον άνθρωπο να αναζητήσει το αντικείμενο της επιθυμίας του. Αλλά όταν η επιθυμία δεν είναι ικανοποιηθεί ή όταν κάποιος παρεμποδίσει την εκπλήρωση της, ο άνθρωπος θυμώνει ή εξαγριώνεται. Η επιθυμία γίνεται τότε θυμός με τον ίδιο τρόπο που το γάλα γίνεται γιαούρτι.

Το πάθος είναι η ρίζα και ο θυμός είναι το βλαστάρι. Θα πρέπει πρώτα να καταστρέψετε τη ρίζα δηλαδή το πάθος. Μόνο τότε το βλαστάρι δηλαδή ο θυμός θα πεθάνει από μόνο του.''


Ο φόβος είναι επίσης παιδί της επιθυμίας αλλά και της ταύτισης και της προσκόλλησης τα οποία έχουν ως ρίζα επίσης την επιθυμία. Ας μην ξεχνούμε ότι το πρωπατορικό αμάρτημα έχει ως αιτία την επιθυμία η οποία οδήγησε στην απόλαυση του απηγορευμένου καρπού, του οποίου συνέπεια ήταν η ταύτιση με το σώμα και ο φόβος.

Ο Βούδας είχε πει:

"Από την επιθυμία προέρχεται η δυστυχία, από την επιθυμία ο φόβος. Γι' αυτόν που είναι ελεύθερος από την επιθυμία, δεν υπάρχει ούτε δυστυχία ούτε φόβος."

Sunday, February 2, 2020

Οι κύριες απόψεις του εγώ ως αιτίες πόνου και δυστυχίας ~ Άτμαν Νιτυανάντα


Οι κύριες απόψεις του εγώ ως αιτίες πόνου και δυστυχίας

Η ρίζα-αιτία της ανάπτυξης του εγώ μας είναι η άγνοια της αληθινής μας φύσης και η ταύτιση μας με το σώμα και τον νου. 

Οι παράγοντες της μιζέριας, του πόνου και της δυστυχίας μας είναι :
  1. Η ανασφάλεια που σχετίζεται με την επιβίωση λόγω τη ταύτισης με το σώμα, (σε σχέση με τον θάνατο, ασθένειες, ατυχήματα, έλλειψη χρημάτων για να καλυφθούν οι ανάγκες για τροφή, στέγη, ρούχα, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, κ.λπ.)
  2. Η ψυχολογική ανασφάλεια που σχετίζεται ταύτιση με το εγώ και τον νου. Η ψυχολογική ανασφάλεια σχετίζεται με την ψευδαισθησιακή αυτοεικόνα για τον εαυτό μας, την υπερηφάνεια μας, την υπόληψη, την χαμηλή αυτοπεποίθηση και αυτοαξία μας.
  3. Η ψευδαίσθηση ότι η ευτυχία μας εξαρτάται από τις απολαύσεις, τα χρήματα, τις σχέσεις μας, τις επιτυχίες, την φήμη, την δόξα και γενικά εξωτερικούς παράγοντες.
  4. Η επιθυμία, για απόλαυση (με πρώτιστες το σεξ, τα φαγητά και τα ποτά).
  5. Οι υπόλοιπες επιθυμίες όπως για χρήματα, δύναμη, αποκτήματα, φήμη, επιτυχίες, κ.λπ. σχετίζονται με την επιθυμία για απόλαυση, την υπερηφάνεια, την υπόληψη, την χαμηλή αυτοαξία, την συναισθηματική ανασφάλεια και την επιβίωση του σώματος
  6. Η υπερηφάνεια, που είναι  επιθυμία να νοιώθουμε ανώτεροι, σπουδαίοι- σπουδαιότεροι, επιθυμία για φήμη, επιτυχία, δύναμη.
  7. Η υπόληψη η επιθυμία να έχουν οι άλλοι καλή εικόνα για εμάς και σχετίζεται με την υπερηφάνεια και την χαμηλή μας αυτοαξία.
  8. Η χαμηλή αυτοαξία, να νοιώθουμε ότι δεν αξίζουμε, ότι δεν είμαστε ικανοί , ότι είμαστε κατώτεροι από τους άλλους και ως εκ τούτου να επιθυμούμε-αναζητούμε-έχουμε ανάγκη την αποδοχή, αναγνώριση, επιβεβαίωση και επιβράβευση των άλλων για να ξεπεράσουμε την δυσάρεστη συναισθηματική κατάσταση που μας προκαλεί το αίσθημα κατωτερότητας, συρρίκνωσης, σφιξίματος, δεν αξίζω, είμαι ανίκανος.
Οι κύριες συναισθηματικές αντιδράσεις που σχετίζονται με όλα τα παραπάνω

1.      Φόβος (ανησυχία, αγωνία, άγχος, φοβία) , σχετικά με την επιβίωση και την υγεία του σώματος και την ψυχολογική ανασφάλεια. Πιο αναλυτικά η ανασφάλεια και οι φόβοι μας σχετίζονται με τις επιθυμίες, την συναισθηματική μας ασφάλεια, την υπερηφάνεια, την υπόληψη, την χαμηλή αυτοαξία που είναι η αιτία να επιθυμούμε και να έχουμε ανάγκη την αποδοχή, αναγνώριση, επιβεβαίωση και επιβράβευση από τους άλλους) και την επιβίωση και υγεία του σώματος.
2.      Ο θυμός (ενόχληση, δυσαρέσκεια, απέχθεια, εκνευρισμός, αγανάκτηση, οργή, μνησικακία, μίσος)  με τις επιθυμίες, την συναισθηματική μας ασφάλεια, την υπερηφάνεια, την υπόληψη, την χαμηλή αυτοαξία που είναι η αιτία να επιθυμούμε και να έχουμε ανάγκη την αποδοχή, αναγνώριση, επιβεβαίωση και επιβράβευση από τους άλλους) και την επιβίωση και υγεία του σώματος.
3.      Στεναχώρια, είναι η φυσική συνέπεια της μη εκπλήρωσης της επιθυμίας μας που σχετίζονται με όλα τα παραπάνω, δηλαδή: επιθυμίες για απόλαυση (με πρώτιστες το σεξ, τα φαγητά και τα ποτά), για χρήματα, δύναμη, αποκτήματα, φήμη, επιτυχίες, κ.λπ. την υπερηφάνεια, την υπόληψη, την χαμηλή αυτοαξία, την συναισθηματική ανασφάλεια και την επιβίωση του σώματος.
4.      Αρέσκεια – Απαρέσκεια
5.      Συμπάθια – Αντιπάθεια
6.      Έλξη - Αποστροφή


Το εγώ κινείται κατά βάση ανάμεσα στην
·       επιθυμία,
·       τον θυμό,
·       τον φόβο,
·       την αρέσκεια και την απαρέσκεια,
·       την έλξη και την απώθηση
·       την γοητεία, την απογοήτευση και
·       την στεναχώρια
σε όλες τους τις αποχρώσεις